Ny logistiklösning i samband med nedläggningen av Vilhelminas sågverk

University essay from SLU/Dept. of Forest Resource Management

Abstract: Den hårda konkurrensen på trävarumarknaden har tillsammans med en tuff valutasituation gjort att svenska sågverk drabbats mycket hårt. SCA har tvingats stänga sina sågverk i Vilhelmina och Holmsund bland annat på grund av valutasituationen. Enligt Jonas Mårtensson (VD på SCA Timber) befinner sig svensk sågverksindustri i den värsta situationen på fyrtio år. Huvudsyftet med examensarbetet var att jämföra olika logistiklösningar för att på ett kostnadseffektivt sätt transportera frigjorda grantimmervolymer i samband med nedläggningen av Vilhelminas sågverk. Problemet löstes i tre faser: • Kalkyler uppdaterades och skapades för de ingående kostnadsparametrar som behövdes för att räkna ut hanterings- och transportkostnad av skogsråvaran från främst Vilhelminatrakten. • En linjär optimeringsmodell skapades för att destinera råvaran kostnadseffektivt • Resultaten analyserades och den mest kostnadseffektiva logistiklösningen utsågs Optimeringsmodellen har valt förhållandevis liknande flöden för de tolv logistiklösningarna eftersom analysen visade att direktkörningsgräns/optimalt medeltransportavstånd för lastbilstransporter och val av transportslag förändras lite mellan logistiklösningarna. Det krävs större förändringar i kostnader för att optimeringsmodellen ska välja andra flödesriktningar, t.ex. högre drivmedelspriser eller högre terminalkostnader. Det billigaste transportsättet var järnväg trots att terminalkostnad inklusive omlastningskostnad tillkommer. Resultatet visar också att det transporteras för lite volymer för att ett terminalsystem med fyra virkesterminaler ska vara ekonomiskt försvarbart. Modellen har istället valt att köra på ett terminalsystem där tre av de fyra möjliga virkesterminalerna används. Sammanfattningsvis bör: • ett terminalsystem innehållande tre terminaler användas • Vilhelminas virkesterminal rustas upp och användas istället för virkesterminalen i Vinlidsberg eftersom Vilhelminas virkesterminal ligger bättre till geografiskt • Gällö försörjas med de granvolymer som tidigare transporterades till Vilhelminas sågverk • Hänsyn bör alltid tas till den fasta terminalkostnaden för att få en riktig skattning av var direktkörningsgränsen går samt hur det optimala terminalsystemet bör se ut.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)