Attitudes towards English as a Foreign Language in a Multicultural Context - A Study Carried out from the Perspectives of Identity, Social Context and Future Use

University essay from Malmö högskola/Lärarutbildningen

Abstract: Syftet med denna uppsats har varit att undersöka elevers attityder till engelskan som främmande språk och hur dessa attityder påverkas av elevernas kulturella bakgrund. Elevernas attityder har undersökts utifrån perspektiven identitet, socialt sammanhang och framtida användning. Ytterligare ett syfte har varit att ta reda på vad eleverna utifrån dessa attityder tänker om deras egen motivation i det engelska klassrummet. Undersökningen har genomförts i skolår 9 vid två olika grundskolor. Vi har använt oss av såväl enkäter som kvalitativa intervjuer. De sistnämnda har dock legat till grund för den slutliga analysen. Resultatet visar att elever oavsett kulturell bakgrund och modersmål har mycket engelsk "input" och denna värdesätter de högt. De har även framtidsplaner där engelskan har en given plats. Även i elevernas sociala sammanhang värdesätter man det engelska språket högt. Från detta resultat har vi dragit slutsatsen att eleverna upplever att engelskan berikar deras identitet och spelar en viktig roll i deras liv. Dessutom har vi funnit att det faktum att eleverna har andra modersmål än svenska inte påverkar deras attityd till engelskan på ett negativt sätt. Tvärtom verkar de se kontakten med det engelska språket och den engelsktalande kulturen som ytterligare en investering i deras kulturella kapital. De tre språken verkar spela olika roller och har oika funktioner i elevernas liv och på så sätt komplementera varandra.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)