Creating a virtual cockpit for drone operators

University essay from Lunds universitet/Ergonomi och aerosolteknologi

Abstract: Drönare är idag begränsade av ett krav på drönaroperatorn att kunna se drönaren. Detta krav begränsar vad drönare kan användas till. Denna avhandling syftar till att utforska en lösning på problemet genom att skapa en virtuell cockpit för drönaroperatorn. Detta görs genom att använda en head mounted display (HMD) och virtual reality (VR) -teknologi kombinerat med en 360-graders kamera monterad på en drönare. För att kompensera för överblicksinformationen som försvinner när vyn går från ett tredjepersonsperspektiv till ett förstapersonsperspektiv så kan trafikkollisionsvarningssystem användas. Ett exempel på ett sådant system är Flight alarm (FLARM). I den här avhandlingen har tre olika system som visar information för att undvika kollisioner utvecklats genom att använda en användarcentrerad designprocess. Ett av systemen är en version av en FLARM instrumentpanel, ett annat system är en cirkulär heads up display (HUD) och det tredje är ett radarlikt system. Systemen jämfördes i ett användbarhetstest med 16 deltagare. Resultatet från testet visade att den cirkulära HUD:en var både snabbast och mest omtyckt. För att vidare utforska möjligheten av att använda en virtuell cockpit så utvecklades en prototyp som tillåter en ström från 360-graders kameran att visas i en HMD. Prototypen användes till ett litet test i samarbete med Trafikflyghögskolan (TFHS) vid Lunds universitet. Resultatet var lovande och visade att användandet av en virtuell cockpit är en möjlig lösning på problemet med att drönaroperatören måste ha direkt sikt över drönaren.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)