Lärares uppfattningar om estetiska lärprocesser som pedagogisk metod i kemiundervisningen för åk 7-9
Abstract: I denna forskningsstudie har jag undersökt lärares uppfattningar om estetiska metoder som pedagogisk metod i kemiundervisningen för att stimulera lärandeprocessen i kemi. Som forskningsmetod har jag använt kvalitativa intervjuer för att möjliggöra för lärarna att kunna utveckla sina svar samt ge konkreta exempel. Målet med detta var att få ett bättre och mer nyanserat resultat. De intervjuade lärarna undervisar samtliga i kemi i åk 7-9 och arbetar på såväl kommunala som privata skolor. Resultatet från intervjuerna visar att samtliga av de intervjuade lärarna ser goda möjligheter och positiva effekter av att använda estetiska lärprocesser som inslag i kemiundervisningen. Lärarna ansåg att de största vinsterna med användningen av estetiska metoder är att elevernas intresse för och motivation till att lära sig kemi ökar samtidigt som det skapar en variation i undervisningen, hjälper till att konkretisera abstrakt kemi samt förbättrar förståelse och minne. Resultatet visar också att den största begränsningen med att använda estetiska metoder handlar om bristande tid och i viss mån bristande fantasi och avsaknad av lärarhandledning. Samtliga av de lärare som intervjuades i denna studie har frivilligt anmält sitt intresse att delta på grund av eget intresse för området, vilket skall tas i beaktande vid tolkningen av resultatet.
AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)