Upplevda kopplingar mellan marknadsorientering och lönsamhet på svenska mjölkgårdar

University essay from SLU/Dept. of People and Society

Abstract: Mjölkbranschen i Sverige har under senare år varit drabbad av dålig lönsamhet och låga mjölkpriser. Trots detta så är det vissa företag som lyckas vara lönsamma. Vad är det som gör att vissa företag är lönsamma? Att vara marknadsorienterad har i många studier visats ha en koppling med lönsamhet. Skulle marknadsorientering kunna vara något som skulle göra att svenska mjölkföretagare blir lönsammare på en pressad världsmarknad. Denna studien undersöker ifall svenska mjölkföretagare är marknadsorienterade och vad de tror att man skulle kunna uppnå genom att vara marknadsorienterad. Studien är en kvalitativ studie där sju mjölkföretagare har intervjuats för att kunna se ifall de är marknadsorienterade samt vad de tror om modellen marknadsorientering. I analysen av intervjuerna konstaterades att ingen av mjölkföretagarna i denna studie var marknadsorienterade. Det kom även fram att mjölkföretagarna tror de skulle bli lönsammare av att titta på hur konkurrenterna driver sina företag och dra lärdom av detta. Mjölkföretagarna tror även att eftersom de är delägare i företaget som är deras kund så tror de inte att deras mjölkföretag skulle bli lönsammare av att förstå sin kunds behov.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)