The pink elephant in the room - a study on the usage of pink when designing for a male target group

University essay from Linköpings universitet/Medie- och InformationsteknikLinköpings universitet/Tekniska högskolan

Abstract: Studien syftar till att undersöka hur färgen rosa uppfattas ur ett genusperspektiv samt hur färgen med ansatsen kritisk design kan användas på schampoförpackningar för män för att bryta existerande könsnormer. Metoden forskning genom design används och baserat på denna har en skala av schampoförpackningar som använder sig av rosa i olika grader tagits fram. En förberedande studie genomfördes i form av en kvantitativ enkätundersökning för att få en inblick i hur rosa uppfattas idag och resultatet visade att det finns en problematik kring hur rosa används relaterat till genus. Baserat på detta genomfördes sedan en förstudie där teorier gällande normer, färg och förpackningsdesign studerades parallellt med att intervjuer och observationsstudier genomfördes. Syftet var att samla in information till grund för och som kan användas vid designprocessen. Under designprocessen togs olika förslag på design av schampoförpackningar för män där rosa och andra feminint kodade element hade applicerats fram. En skala bestående av sju förpackningar med ökande grad av rosa togs fram. Denna skala värderades sedan med en kvantitativ enkätundersökning med 127 deltagande och kompletterande kvalitativa intervjuer med nio personer. Data från dessa undersökningar analyserades sedan. Resultatet visar på att rosa fortfarande är starkt feminint könskodat men att det finns en vilja hos både män och kvinnor att bryta denna. Det finns tydliga skillnader mellan schampoförpackningar riktade till män och kvinnor. Resultatet visade också att rosa kan användas inom förpackningsdesign för män och att färgen kan användas i högre grad om den kombineras med andra förpackningselement som är mer maskulint kodade.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)