Stranden : gestaltningsförslag för lek och aktivitet i Marnäsparken

University essay from SLU/Dept. of Urban and Rural Development

Abstract: Lekplatser, förskolegårdar och skolgårdar är några av barns vardagsmiljöer utomhus. Barn är beroende av att vuxna tar ansvar för att skapa stimulerande utomhusmiljöer som erbjuder lek och aktivitet samt främjar deras hälsa. Forskning visar att en god utomhusmiljö för barn ska vara stor till ytan, ha ett varierat innehåll, kuperad terräng och växlighet. Den ska också locka till sinnlig och vidlyftig lek samt fysisk aktivitet. Miljön ska vara spännande, utmanande och väcka barns nyfikenhet, upptäckarglädje och entusiasm. Ändå är många utomhusmiljöer för barn runt om i landet eftersatta och bristfälliga ur flera synpunkter. Med en ny gestaltning kan de utvecklas till platser med stora kvaliteter. Ett exempel på en plats som i nuläget inte alls når sin fulla potential är ett grönområde i stadsdelen Marnäs, Ludvika. Marnäs saknar en inspirerande och naturlig mötesplats som vänder sig till barn och unga i alla åldrar samt till deras föräldrar. Det aktuella området ligger i nära anslutning till både en förskola och en låg- och mellanstadieskola. Ludvika kommun har tankar om att utveckla platsen till en park, kallad Marnäsparken. Syftet med denna uppsats är att ta fram ett övergripande gestaltningsförslag för en lekpark i området. Parken ska uppmuntra till lek och rörelse för besökare i åldrarna 0-18 år. En målsättning är att den ska vara tillgänglig och inbjudande för alla barn och ungdomar, oavsett fysiska och psykiska förutsättningar. Uppsatsens huvudfråga lyder: Hur kan en utomhusmiljö som främjar barns och ungdomars lek och aktivitet utformas utifrån exemplet Marnäsparken i Ludvika? Gestaltningens teoretiska utgångspunkt är en litteraturundersökning om barns lek och utomhusmiljöer, där forskning om lekmiljöer för barn med olika typer av funktionsnedsättningar är en viktig del. Platsanalys, samtal och intervjuer, en sammanställande SWOT-analys av platsen samt inspirationsförebilder utgjorde andra viktiga underlag i gestaltningsprocessen. Utifrån ett koncept, ett gestaltningsprogram och en programskiss med riktlinjer för gestaltningen arbetades förslaget Stranden fram. Förslagets struktur och formspråk ska uppmuntra och inspirera barn och ungdomar till att utforska platsens olika rum och karaktärer. Ytorna är flexibla och erbjuder stora möjligheter till sinnesupplevelser, lek och fysisk aktivitet. Ambitionen är att utformningen ska utveckla området och ge Marnäs den sociala mötesplats för unga människor som hittills har saknats. Förslaget presenteras med en illustrationsplan och tillhörande vyer samt en avslutande reflektion kring resultat och metod.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)