CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY IN THE HOTEL INDUSTRY : A CROSS CULTURAL PERSPECTIVE

University essay from Centrum för tvärvetenskaplig miljöforskning (CTM)

Abstract: Debatten om affärsetik och företagets sociala ansvar i globala sammanhang med olika naturliga, ekonomiska och kulturella förutsättningar har fått en mer framträdande roll i och med globalisering. Syftet med denna studie är att fastställa hur kulturella och lokala förutsättningar påverkar arbetet inom Corporate Social Responsibility genom att undersöka och jämföra CSR arbetet på hotell i kulturellt och geografiskt olikartade länder. Data för indikatorer för avfallsproduktion, vattenförbrukning, energianvändning, jämlika anställningsmöjligheter, yrkesutbildning och facklig organisering samlades in från hotell i Sverige, Norge, Danmark, Island, Storbritannien, Kina, Saudiarabien, Oman, Egypten och Förenade Arabemiraten och jämfördes mot benchmarks. Data från hotellen i de olika länderna jämfördes mot Hofstedes analys av kulturer för att undersöka eventuella samband mellan kulturella aspekter och CSR-arbete. Resultaten visar att det finns en omvänd korrelation mellan Maktdistans och facklig organisering, och även mellan Maskulinitet och andel kvinnor i tjänstemannapositioner. Dessa samband är framförallt tydliga på hotell i Skandinavien och Mellanöstern. Resultaten visar även att politiska system och nivå av ekonomisk utveckling kan påverka nivån på CSR-arbetet. Skandinaviska hotell låg närmare benchmarknivåer med avseende på alla indikatorer jämfört med hotellen i Mellanöstern, vilket bekräftar slutsatser från tidigare studier som visat att utveckling och socialdemokratisk dominans har positiv påverkan på CSR-aspekter. Vidare visar resultaten att äganderättigheter, lokala traditioner och samhällsförväntningar kan påverka CSR arbetet. Slutligen visar resultaten, samt bristen på resultat, vikten för hotell att använda sig av ett gemensamt mätningssystem och konsekventa enheter, och av att ha ett centralt rapporteringssystem för miljö- och arbetsfrågor. Utan ett system för att utvärdera och jämföra nivån på CSR-arbetet på olika hotell är det omöjligt att fastställa den relativa effektiviteten av olika satsningar på miljö och arbetsfrågor och därmed svårare att uppnå effektivitet och framgång inom CSR-arbetet.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)