Köpprocessen av skogsfastigheter – köparens, säljarens och mäklarens perspektiv

University essay from SLU/Dept. of Forest Resource Management

Abstract: Årligen säljs skogsfastigheter för miljardbelopp i Sverige där nya ägare tar över mar-ker som någon annan tidigare ägt och brukat. Utbudet av skogsfastigheter är begrän-sat eftersom fastigheterna ofta överlåts inom familjer eller släkten. De fastigheter som säljs på den öppna marknaden blir ofta dyra eftersom fysiska personer värderar fas-tigheten inte enbart utifrån monetära värden såsom virkesavkastning utan även icke-monetära värden t ex känslan att äga skog. Många faktorer spelar in för en lyckad överlåtelse och ofta är både köpare och säljare nya i förfarandet. Studien utreder därför köpprocessen av skogsfastigheter och hur processen kan utvecklas för att skapa mervärde för säljare, köpare och mäklare. Genom intervjuer med köpare, säljare och mäklare analyserades nio fastighetsöver-låtelser genomförda under 2017 av obebyggda skogsfastigheter i Jämtlands- och Väs-terbottens läns. Ytterligare information hämtades från LRF Konsults databas för att jämföra uppskattade avkastningsvärden, arealer, volymer och köpeskillingar för fastigheterna. Studien visar att köpprocessen är en komplex process med många inblandade parter och delsteg. Anledningen till att säljarna överlåter skogsfastigheten är att de saknar intresse för att bruka och förvalta fastigheten eller att de har för långt avstånd till fastigheten. Det finns många anledningar för köparna att köpa skog och de ser förvärvet som en långsiktig investering och tror på en god framtid för skogsbranschen. Köpare upptäcker fastigheterna via tidningar och hemsidor, och söker ytterligare information genom egna inventeringar och informationsinsamling på plats. De som inhämtat egen information tenderar också att bli nöjdare än de som inte gjort grundlig informationsinsamling. Mäklarna ansåg att intervjuer av köpare och säljare gav bra återkoppling för vidare utveckling inom yrket och för att kunna åtgärda problem och öka parternas nöjdhet. Mäklarens kommunikation och bemötande av parterna ansåg både köpare och säljare var viktigt för att de skulle bli nöjda eftersom de sällan deltog i fastighetsöverlåtelse och ville att processen skulle fortlöpa smidigt.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)