Vinnaren av finansiella prestationsbaserade incitamentsstrukturer: Företaget eller den anställda?
Abstract: Examensarbetets titel: Vinnaren av finansiella prestationsbaserade incitamentsstrukturer: företaget eller den anställda? Seminariedatum: 2016-01-14 Ämne/kurs: FEKH19, Examensarbete kandidatnivå i Strategic Management, 15 högskolepo-äng Författare: Hanna Hansson, Henry Hodzic, Rebecca Hylkén Olsson Handledare: Christine Blomquist Fem nyckelord: Prestationsbaserade incitamentsstrukturer, Agentkostnader, Värdefördelning, Produktivt lärande, Ofördelaktigt lärande. Syfte: Syftet med studien är att undersöka anställdas respons på finansiella prestationsbase-rade incitamentsstrukturer och vidare se hur detta påverkar värdefördelningen mellan den anställda och företaget. Metod: Studien utgår från en abduktiv ansats och är av fallstudiekaraktär. Det empiriska materialet har samlats in genom semi-strukturerade intervjuer med tolv respondenter från fallföretagets samtliga organisatoriska nivåer. Interna företagsdokument har via triangulering bekräftat insamlade data. Därefter användes mönsterjämförelse som analysverktyg. Teoretiska perspektiv: Den teoretiska utgångspunkten i studien ligger i agentteorin med fokus på prestationsbaserade incitamentsstrukturer. Därefter presenteras teori om företags interna värdefördelning och om de anställdas respons på prestationsbaserade incitament via teorier om bland annat produktivt- och ofördelaktigt lärande. Empiri: Många företag använder sig av finansiella prestationsbaserade incitamentsstrukturer för att få sina anställda att utföra handlingar i linje med företagets mål. Flertalet av dessa återfinns inom den svenska detaljhandeln, däribland det utvalda fallföretaget vilka använder detta som styrmedel i sin butikskedja. Säljarnas respons och den interna värdefördelningen har undersökts från företagets samtliga organisatoriska nivåers perspektiv. Resultat: Det framgår att incitamentsstrukturer leder till att en ökad kvantitet och produktivi-tet hos de anställda. Hur detta i sin tur påverkar den interna värdefördelningen beror på de anställdas respons (agerande), vilket tar sig i uttryck genom både produktivt- och ofördelakt-igt lärande. Ofördelaktigt lärande framkommer på samtliga av de mätbara parametrarna som resulterar i finansiellt värde för den anställde. Detta visar sig även i situationer som är relate-rade till den anställdes möjlighet att minimera sin ansträngning. Produktivt lärande framträder först över tiden och endast på en enstaka parameter.
AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)