Den föränderliga lekplatsen : barns möjligheter att påverka sin lekmiljö

University essay from SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

Abstract: Uppsatsen undersöker föränderlighet och möjligheten att påverka som en kvalitetsaspekt av lekmiljön. I tidigare studier av barns lekmiljöer har det konstaterats att miljöer som inte är statiska utan som går att förändra är en kvalitet för leken. I en urban miljö där traditionella lekmiljöer för barn som lekplatser och skolgårdar allt mer begränsas är kvaliteten på sådana platser viktiga. Arbetet består av tre delar; en litteraturstudie, platsanalyser av lekplatser samt gestaltningsförslag. Litteraturstudien diskuterar olika lektypers krav på lekmiljön utifrån Piagets lektyper samt vad den fysiska miljön kan erbjuda leken. Arbetets andra del är en studie av tre av temalekplatserna i Malmö där lekmiljöernas påverkbarhet analyseras. Temalekplatserna är en satsning från Malmö stad där tanken är att erbjuda unika och platsspecifika lekmiljöer som de mer traditionella när-, områdes- och stadsdelslekplatserna inte erbjuder. Resultatet av de två delarna presenteras i den tredje delen där ett antal förslag för hur aspekter för påverkbara lekmiljöer med enkla medel kan gestaltas för offentliga lekplatser. I uppsatsen diskuteras aspekter som är intressanta vid utformning av påverkbara lekmiljöer; löst material, lösa markmaterial, lekredskap som går att förändra och interaktivitet med ljud och ljus. Tillgången till lösa material, som pinnar och kottar, kan stimulera till konstruktions- och symbollek. En variation av lösa markmaterial, som sand och barkflis, kan vara värdefullt i övningslek. Lekredskap som går att förändra, som en grävskopa, kan stimulera övningsleken ytterligare. Det finns svårigheter med att införa löst material på obemannade offentliga lekplatser. En variation av vegetation är ett bra sätt att tillföra löst material till lekplatser. I arbetet föreslås även lekredskap för sandlek, kojor för att stimulera till kojbyggen samt ljus till skugglekar för att öka möjligheten till påverkbarhet i lekmiljöer.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)