Marknadsundersökning i outvecklade marknader med omedvetna kunder

University essay from SLU/Dept. of Economics

Abstract: När nya produkter eller tjänster skall introduceras på en marknad finns det många frågor som ska besvaras och en analys av marknaden är ofta vägen till att hitta svar på frågorna. Några av dem besvaras med hjälp av marknadsundersökningar som ger företagen information om kunders behov eller förväntningar och om konkurrenssituation och marknadspotential. Men vad händer om produkten eller tjänsten är så radikalt ny att marknaden och kunderna inte vet att den existerar? Studiens utgångspunkt summeras i denna fråga: Hur utför man marknadsundersökningar när marknaden är outvecklad och potentiella kunder är omedvetna? Syftet med studien är att genom en litteraturstudie identifiera och definiera olika teorier inom marknadsundersökning. Studien undersöker tre forskningsområden, närmare bestämt Entreprenörskap, New Product Development och Marknadsföring som alla tre är områden som berör studiens utgångspunkt. De frågeställningar som studien har utgått ifrån är; Vad säger teorierna inom de tre ämnena entreprenörskap, new product development och marknadsföring om marknadsundersökningar i okända marknader?; Vilka för- och nackdelar finns det hos de olika teorierna när de appliceras på ett fallföretag?; och hur kan dessa teorier användas av entreprenörer eller företag som står inför en outvecklad marknad och med omedvetna potentiella kunder? Studien använder sig av ett fallföretag för att ytterligare förtydliga och illustrera problemsituationen. Fallföretagets roll är att utgöra en ram, en kontext för de teorier som tas upp i studien och det ska ge litteraturstudiens resultat en verklighetsförankring. Studiens resultat visar att stora kvantitativa marknadsundersökningar av reaktiv karaktär kan ge bristande resultat när undersökningen görs i en outvecklad marknad med omedvetna kunder. Istället när det gäller innovativa produkter och tjänster visar studien att mindre, mer proaktiva metoder med fokus på individen ger tydligare resultat. Samt att new product development-inspirerade metoder där samarbete med potentiell kund sker redan vid utvecklingsstadiet ger ett tydligare resultat som ligger i linje med vad marknaden efterfrågar.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)