Accessibility, poverty and land cover in Hambantota district, Sri Lanka : incorporating local knowledge into a GIS based accessibility model : a minor field study

University essay from Lunds universitet/Institutionen för naturgeografi och ekosystemvetenskap

Abstract: Tillgänglighet har funnits starkt relaterat till socio-ekonomiska indikatorer och markanvändning i många studier. Termen tillgänglighet har många definitioner. I grunden beskriver termen möjligheterna eller med vilken lätthet man kan nå, förskaffa eller delta i en plats, vara eller en aktivitet beroende på spatial eller social separation. Denna studien har fokuserat på den spatiala separationen. I denna studien har kontinuerliga data av uppskattad tillgänglighet framställts genom GIS baserad modellering. Modellen är baserad på en kvalitativ och kvantitativ intervjustudie och geografiska data som erhölls i området för fältstudien, Sri Lanka. Det var avgörande att uppskatta reshastigheter av olika landskapsentiteter, friktionerna för kostnadsytan 6 som användes i tillgänglighets-modelleringen. I andra liknande studier används vanligtvis en av två vanliga metoder för att uppskatta de kritiska friktionerna. Den ena är att använda nyckelinformatörer, den andra är att utgå från hastighetsbegränsningar på vägar. Den andra går bara att använda där trafikflödets medelhastighet är lik hastighetsbegränsningen på vägarna i fråga, och den första är osäker på grund av osäkerheterna i svaren från nyckelinformatörerna. I denna studien har en fungerande metod utvecklats för att integrera lokal kunskap med fysikaliska geografiska data i ett GIS. Data och metoder som vanligtvis används inom sammhällsvetenskap och humaniora har integrerats med data och metoder som vanligtvis används inom naturvetenskap. Detta har uppnåtts genom att att beräkna de dörr till dörr hastigheter av tre vägklasser som bäst stämmer överäns med intervjudata. Resultatet av dessa beräkningar har använts som friktioner i kostnadsytorna, som använts i tillgänglighetsmodelleringen. Resultatet av modelleringen har sedan jämförts med marktäckning och fattigdomsindikatorer. Jämförelseanalysen visade på starka förhållanden mellan marktäckningsdata och uppskattad tillgänglighet, samt mellan fattigdomsindikatorer och uppskattad tillgänglighet. Resultaten tyder på att ett fåtal människor som bor nära städer överger den tradionella risodlingen. Och de tyder på att människor med stor uppskattad tillgänglighet till marknadsplatser är fattigare än människor med låg tillgänglighet till marknadsplatser eller stor tillgänglighet till städer. Trots osäkerheter på grund av lågupplöst statistisk data tyder resultaten på att stor tillgänglighet till marknader inte kan minska fattigdomen. De modellerade tillgänglighetsmåtten visar även starkare relationer till marktäckningdata och fattigdomsindikatorer än vad det vanliga, enkla, tillgänglighetsmåttet Euklidiskt avstånd gör.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)