Framgångsfaktorer för svensk livsmedelsexport : tre fallstudier

University essay from SLU/Dept. of Economics

Abstract: I takt med att exporten av livsmedel från Sverige ökar, ökar också konkurrensen både nationellt och internationellt. För att livsmedelsföretag ska kunna satsa på rätt strategier och stärka sin marknadsposition är det viktigt att identifiera speciella och fördelaktiga egenskaper hos svenska livsmedelsprodukter. Examensarbetet syftar till att ringa in faktorer som gjort att tre framgångsrika företag lyckats med sin livsmedelsexport, samt undersöka betydelsen av att produkterna kommer från Sverige och bär svenska mervärden. Det empiriska materialet insamlades dels genom en intervjubaserad förstudie med representanter från LRF, Li och Food From Sweden och dels genom fallstudier av livsmedelsföretagen Ceba Foods AB, Gillebagaren AB och Wasabröd AB. Framgångsfaktorer som framkom i studien var bland annat att produkterna är unika, ligger i ändamålsenliga förpackningar, har lång hållbarhet och håller hög kvalitet. Två av fallföretagen ansåg att kontinuerlig bearbetning av importörer är viktigt. Skapande och underhållande av kontakter sker enligt studien med fördel på internationella livsmedelsmässor. De studerade företagen fastslog vidare att det ger ett visst mervärde att produkterna kommer från Sverige och innehåller svenska råvaror. Företagen ansåg emellertid inte att enskilda svenska mervärden, såsom miljöhänsyn, ger produkterna marknadsfördelar och utgör ej försäljningsargument på en exportmarknad. Intervjupersonerna i både förstudien och fallstudien framhöll istället att Sveriges "goda rykte" kan bidra till exportframgång. An English summary can be found in the beginning of the thesis.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)