Motivation bakom sponsring : en fallstudie ur sponsorernas perspektiv

University essay from SLU/Dept. of Economics

Abstract: Nästan alla människor har någon gång kommit i kontakt med sponsring. Vi ser välkända logotyper från stora företag i samband med idrottsevenemang, konserter och liknande tillställningar. Vid första anblick kanske det inte verkar anmärkningsvärt, lite logotyper utspridda vid olika event. Få människor vet dock att det är sponsring som ligger till grund för många idrottsföreningar i Uppland. Utan den stadiga ström av kapital från näringslivet till idrottsföreningar, som kallas för sponsring, skulle idrottsklubbarnas verksamhet blivit mindre. För en ökad förståelse gällande sponsring har två fallstudier genomförts med två av IK Sirius sponsorer, Bildemo AB och Byggconstruct AB. Syftet med studien var att undersöka motivationen bakom sponsring och vad företag förväntar sig att få i gengäld. Studien har valt en kvalitativ forskningsstrategi med induktiv ansats där två semistrukturerade intervjuer genomfördes med marknadsansvarig på Bildemo AB och kommunikationsansvarig på Byggconstruct AB. För att analysera empirin från intervjuerna används ett teoretiskt ramverk bestående av Herzbergs tvåfaktorsteori och sponsring indelat i brand awareness, image, relations och brand association. Teorierna används till att undersöka ledningens motivation till sponsringsarbete samt få en mer djupgående bild av företagens sponsringsarbete. Resultatet visar att de båda företagen arbetar med sponsring för att det stärker företagets image och allmänheten får en positiv inställning till varumärket genom brand association samt att det stärker företagens brand awareness hos allmänheten och nya affärsrelationer skapas genom relations. Dock visar studien att den mest motiverande faktorn bakom sponsring är de potentiella affärsrelationer som kan skapas via sponsorskap, relations.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)