Lek utan hinder : hur lekplatser kan anpassas för barn och vuxna med funktionsnedsättningar

University essay from SLU/Dept. of Urban and Rural Development

Abstract: För det barn som har en funktionsnedsättning finns många tänkbara hinder som kan sätta stopp för leken. Men det finns också stora möjligheter för oss som projektörer att undanröja dessa. De senaste åren har tillgängligheten på lekplatser varit ett hett ämne och ett av de tydligaste tecken på detta är att fallskyddsunderlaget på lekplatser allt oftare består av gummiasfalt istället för sand. Det finns däremot få riktlinjer och rekommendationer om hur utemiljön ska utformas för att vara tillgänglig och särskilt lite finns det skrivet om hur man anpassar sig till barn med olika funktionsnedsättningar. De rekommendationer som finns fokuserar ofta på rörelsehinder och saknar ofta konkreta lösningar. Lekplatsens utformning kan både skapa och undanröja olika fysiska och sociala hinder. De fysiska hindren kan bestå av till exempel nivåskillnader, svårgreppade redskap eller svårframkomliga markbeläggningar. De fysiska hindren kan även orsaka sociala hinder. För ett barn som behöver konstant hjälp av vuxna, eller inte överhuvudtaget kan ta sig till eller använda alla platser, försämras möjligheten att interagera med jämnåriga kamrater. I detta arbete studeras vilka behov som finns hos personer med olika funktionsnedsättningar och hur dessa kan tillfredsställas så att alla barn, samt dess medföljande vuxna, kan ha lika stor glädje av lekplatsen. Det finns naturligtvis en hel del svårigheter i att skapa en tillgänglig lekplats. Olika funktionsnedsättningar kan skapa behov som kolliderar med varandra. Även om flera personer har en och samma funktionsnedsättning råder individuella olikheter. Genom att göra flexibilitet till en del av gestaltningen finns stora möjligheter att möta dessa olikheter och omvända dem till något positivt. Lekredskap med flera användningsområden och grader av utmaningar främjar till exempel att barn med olika förutsättningar leker tillsammans. De aspekter som framkommit ha betydelse för lekplatsens tillgänglighet har sammanställs i en checklista som kan användas som underlag eller egenkontroll vid projektering. Arbetet avslutas med ett gestaltningsförslag som exemplifierar hur kriterierna i checklistan kan uppfyllas på en verklig plats.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)