A broader perspective on narrow scope competition

University essay from Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Abstract: Examensarbetets titel: Ett bredare perspektiv på ett snävare sätt att konkurrera - En komparativ studie mellan mindre och större företag med fokusstrategi Seminariedatum: 2017-06-02 Ämne/kurs: FEKH19, Företagsekonomi: Examensarbete på kandidatnivå i Strategic Management, 15 hp Författare: Stina Jonsson, Ewelina Larsson, Ilhan Safia Yosef Handledare: Devrim Göktepe-Hultén Fem nyckelord: Fokusstrategi, Företagsstorlek, Konkurrensfördelar, Tillväxt, Konkurrens. Syfte: Studien syftar till att få en bredare förståelse av mindre och större företag som har implementerat en fokusstrategi. Vi kommer att undersöka vilka möjligheter och utmaningar dessa företag utsätts för och hur dessa hanteras i förhållande till tillväxt och konkurrens. Metod: Studien bygger på en kvalitativ forskningsinriktning i kombination med en fler fallstudie av sex företag som har implementerat en fokusstrategi. Två företag är av mindre storlek, två är av större storlek och två företag används som referenser för studien. Forskningsdata har samlats in genom semi-strukturerade intervjuer och har analyserats genom Gioia-metoden. Teoretiska perspektiv: Porters (1985) fokusstrategi utgör den teoretiska grunden för studien. Forskningen tyder på att fokusstrategin ger ett antal möjligheter och utmaningar som skiljer sig åt mellan mindre och större företag. De flesta företag överger strategin relativt tidigt i sin livscykel och det finns indikationer på tillväxtutmaningar med strategin. Ett antal stora multinationella företag har å andra sidan framgångsrikt implementerat denna strategi trots företagets storlek. Empiri: Data har samlats in från följande företag; Brekeriet Beer AB och Scandi Candy AB, utvalda som små fokuserade företag, GN Transport i Halmstad AB och SJR i Scandinavia AB, utvalda som större fokuserade företag och slutligen Trelleborg AB och Ewes AB, vilka används som referensföretag. Företagens möjligheter och utmaningar förklaras utifrån följande dimensioner; Storlek och tillväxt, och Konkurrens och kundvärde. Resultat: Studien visar att storleken på fallföretagen som använder en fokusstrategi är en viktig bestämmande faktor gällande hanteringen av möjligheter och utmaningar, eftersom storleken ger upphov till olika sorters möjligheter och utmaningar. Vi har funnit både likheter och skillnader i hur fallföretagens förhåller sig till att hantera dessa.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)