Why are IPOs still attractive : A comparison between going public or staying private

University essay from IHH, Redovisning och finansiering

Abstract: Bakgrund: Under de senaste två åren så har svenska Private Equity-bolag ökat sina investeringar signifikant. Enkelheten i att anskaffa kapital, såväl som billig skuldsättningsgrad har lett till en ökad aktivitet från PE-bolagen genom uppköp av marknadsledande bolag med starkt kassaflöde. Konkurrensen för attraktiva företag som är till salu har ökat nämnvärt, vilket i sin tur har lett till prisökningar på de utsatta bolagen. De högre värderingarna från PE-bolagen påverkar också antalet börsintroduktioner på Stockholmsbörsen. Ett skäl för de allt färre börsintroduktioner kommer av att bolagen har blivit högre värderade av PE-bolagen jämförelsevis med en värdet av en börsintroduktion. Syfte: Avsikten med denna uppsats är att, från aktieägarens synvinkel, analysera och beskriva de olika skäl som finns för att gör en börsintroduktion istället för att sälja till ett PE-bolag. Metod: Undersökningen är baserad på att samla och förstå information gällande specifika personers val och motiv med ett kvalitativt synsätt. Urvalet från undersökningen innehåller alla företag som har genomfört en börsintroduktion på Stockholmsbörsen mellan 1 januari 2005 och 1 april 2006. Intervjuerna har genomförts med varje styrelseordförande, i och med att författarna tror att dessa företrädare är de bästa representanterna för aktieägarna. De personer som lät sig intervjuas fick tala fritt, även om de större frågorna var tvungna att följas i kronologisk ordning. Slutsats: Alla motiv för att genomföra en börsintroduktion kunde ha uppfyllts genom att sälja till ett PE-bolag, förutom motivet om att uppnå likviditet i aktierna. Ett av de attraktiva motiven för likviditet i aktier är att aktieägarna kan välja mellan att minska ägandet, öka ägandet eller bibehålla de nuvarande aktierna. Ett annat attraktivt skäl är att finansiella institutioner normalt ansluter sig som aktieägare, vilket i sin tur ökar trovärdigheten av företaget. Åtta av det tio företagen hade parallella planer längs med arbetet med börsintroduktionen. De flesta av bolagen hade i åtanke att sälja till ett PE-bolag vid eventuellt gynnsamt bud. Dock fanns det inga PE-bolag som bjöd ett tillräckligt bra pris för de individuella bolagen. Antingen så erhöll de dåvarande ägarna ett bättre pris från börsintroduktionen, eller så trodde de återstående ägarna på att börsen i framtiden skulle prestera bättre än PE-bolagens bud. Enligt teorierna har buy-outs fler fördelar jämförelsevis med börsintroduktioner, men de empiriska undersökningarna visar att de två alternativen var likvärdiga. Den enda fördelen med en eventuell buy-out var att det skulle begära mindre eller samma arbetsbelastning i termer av förberedelser. Dock så ansågs en börsintroduktion vara dyr såväl som att den tar energi och fokus från ledningen.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)