Oral health related quality of life in adolescents with anterior crowding - A systematic review

University essay from Malmö universitet/Odontologiska fakulteten

Author: Ida Myrlind; Johanna Harwigsson; [2020]

Keywords: ;

Abstract: Syfte: Frontal trångställning är en utav de vanligaste bettavvikelserna. Trots detta råder det brist på systematiska översikter dedikerade till huruvida frontal trångställning påverkar tonåringars livskvalitet. Syftet med denna systematiska översikt var därför att undersöka huruvida frontal trångställning inverkar på livskvaliteten hos tonåringar mellan 12 och 19 år. Material och metod: En litteratursökning utfördes i juni 2019. Relevanta studier identifierades i databaserna PubMed, Google Scholar och Web of Science utav fyra granskare. Följande inklusionskriterier användes: studier som berör livskvaliteten hos ungdomar med frontal trångställning; ungdomar mellan 12–19 år; etablerade frågeformuläranalyser; fulltextartiklar skrivna på svenska eller skandinaviska språk; kliniska studier med analys av livskvalitet. Studiernas evidenskvalitet klassificerades som hög, moderat eller låg, med hjälp av en modifierad version av GRADE guidelines. Resultat: Sökningen identifierade 731 titlar och abstrakt. Fulltextversionen av 44 studier genomgick en lämplighetsbedömning. 39 studier exkluderades då de inte uppfyllde inklusionskriterierna. Efter extraktion och tolkning av data, bedömdes fem publikationer vara kvalificerade för att inkluderas i litteraturöversikten. Samtliga fem studier var tvärsnittsstudier. En utav studierna erhöll en hög kvalitet, fyra studier erhöll en moderat kvalitet. Samtliga studier drog slutsatsen att frontal trångställning har negativ inverkan på livskvaliteten hos ungdomar. Konklusion: Slutsatsen av denna systematiska översikt är, med en moderat till hög evidensnivå, att frontal trångställning har en negativ inverkan på livskvaliteten hos tonåringar, jämfört med tonåringar med frånvaro av denna bettavvikelse.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)