Uncovering Hidden Needs in Ground Engineering : Case Study of LKAB Wassara
Abstract: Detta examensarbete utgick både från behovet av bättre förståelse för grundläggningsmarknaden av LKAB Wassara – ett innovativt företag som har utvecklat den nya tekniken av hydraulisk DTH-borrning; och från insikten att åstadkommande av kundnöjdhet genom uppfyllandet av dolda behov i byggbranschen är en lovande men samtidigt utmanande uppgift. Utmaningen som behandlas i detta examensarbete är tvåfaldig: dels leder de konventionella marknadsundersöknings metoder ofta till att de dolda kundbehoven inte erhålls, trots att dessa behov är mycket viktiga för produktinnovation; och dels är det en brist på fallstudier som utforskar de explicita eller dolda behoven i byggbranschen. Detta kan delvis förklaras av komplexa inbördes förhållande mellan produkter, tjänster och intressenter som är typiska för byggmarknaden. Dessa överväganden formade detta examensarbete som innehåller en fallstudie med analys av dolda behov inom byggsektorn; utforskande av explicita och dolda kundbehov i grundläggningsmarknaden i Sverige; och utveckling av rekommendationer för Wassaras nuvarande och framtida produkterbjudanden samt affärsutveckling, baserade på resultat från studien av grundläggningsmarknaden och behovsanalysen. För att möta dessa mål genomfördes en omfattande litteraturstudie om metoder för identifiering av dolda kundbehov och strategier för analys av kundnöjdhet. Litteraturstudien resulterade i en verktygslåda som möjliggjorde en marknadsstudie och analys av explicita och dolda kundbehov på den Svenska grundläggningsmarknaden. I sin tur lyckades marknadsundersökningen med att avslöja både de explicita och dolda behov som inte har uppfyllts av något av de företag som är verksamma på marknaden. De identifierade behoven har genom Kanos matris och värde-tolknings ekvationer översatts till rekommendationer för Wassaras framtida produkterbjudanden samt affärsutveckling. Vidare, har marknaden för byggutrustning visat sig vara främst ledd av tekniskt utveckling, vilket inte nödvändigtvis är en begränsning, men det finns behov av att både investera i nya teknikutvecklingsprojekt och att agera på kundernas behov. Studien fann särskilt många bevis på att service, support och kunskapskommunikation till kunderna och användarna är viktigt för att kunderna ska erhålla det kompletta värdet av produkten.
AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)