Utevistelsens roll i äldreomsorgens förebyggande verksamhet under COVID-19 : en kvalitativ intervjustudie i Stockholms Stad

University essay from SLU/Dept. of People and Society

Abstract: Denna kvalitativa intervjustudie undersöker utevistelsens roll i äldreomsorgens förebyggande verksamhet under det pandemidrabbade året 2020 samt huruvida den kontext som COVID-19 skapat har gett upphov till nya insikter om utemiljön som framtida resurs. Genom semistrukturerade intervjuer med personal från fem olika stadsdelar i Stockholms Stad samlas erfarenheter som i två resultatdelar visar på En förändrad användning av utemiljön under 2020 och En förändrad syn på framtida användning av utemiljön. Under respektive del identifieras underliggande teman där den förändrade användningen kopplas till utflyttade aktiviteter, fler och nya aktiviteter samt ett behov av variation, en utökad användning av stadsdelsområdet, ökad synlighet, en längre säsong för uteaktivitet och en ny öppenhet till naturen. Utifrån dessa teman kopplas den förändrade synen på utemiljöns framtida användning vidare till en sänkt tröskel för uteaktivitet och ett ökat intresse för uteverksamhet. Dessa teman relateras sedan till Grahns Pyramid av stödjande miljöer där platsegenskaper för en hälsofrämjande stadsdel pekas ut som viktiga sett till den utveckling som resultatet pekar på. Den förändrade användningen av utemiljön tyder på att äldre fått tillfälle att aktivera sig sett till pyramidens olika nivåer. Den utökade användningen av stadsdelsområdet visar en utveckling där utemiljön som arena för förebyggande verksamhet har vuxit. Slutsatsen mynnar således ut i att situationen bidragit till insikter gällande utemiljöns roll, och att detta tillfälle, där vikten av förebyggande arbete och hälsofrämjande åtgärder fått gehör, samt där det identifierats en ny öppenhet och förståelse för naturens hälsofrämjande effekter, är ett tillfälle att ta i akt för att vidare utveckla utevistelsens roll i förebyggande äldreomsorg.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)