Omsluten av digitala fullskalemodeller : en undersökning av potentialen med Virtual Reality som representationsform och processverktyg inom landskapsarkitektur
Abstract: Detta masterarbete undersökte potentialen med Virtual Reality som representationsform och processverktyg inom landskapsarkitektur. Syftet var att bidra med kunskap om VR-teknik med målsättningen att hitta ett hanterbart sätt att tillämpa den i designprocessen. Virtual Reality möjliggör omslutande upplevelser i virtuella miljöer som skapas genom digital modellering. Enligt en studie av Jie Yan framkom att 93% av 341 tillfrågade yrkesverksamma landskapsarkitekter använder sig av SketchUp för att skapa digitala modeller. En avgränsning gjordes som innebar att endast virtuella upplevelser genom Sketchup undersöktes i detta arbete. VR-applikationerna Enscape, Prospect, Twinmotion och Fuzor kartlades och utvärderades då samtliga gick att använda med SketchUp. Utvärderingen bestod av ett ramverk med utgångspunkter som definierats i bakgrundsstudien. Applikationernas egenskaper för interaktion, simulation och representation undersöktes, vilka är essentiella för en immersiv virtuell upplevelse. Immersion är ett begrepp som används för att beskriva känslan av att närvara på en plats, utan att fysiskt befinna sig där. Immersionen blir ett resultat av att virtuella upplevelser presenteras med interaktiva narrativ, som ger mer frihet än representativa narrativ. Att kommunicera landskapsarkitekturprojekt med interaktiva narrativ kan leda till att åskådaren blir en användare i en simulation, med större möjlighet att uppleva och påverka innehållet, istället för en passiv åskådare av en visualisering. Resultatet visade att applikationerna lämpade sig för olika delar av designprocessen. Under tidiga delar av processen, när modeller är konceptuella, skissartade och är under utveckling lämpade sig applikationer med funktioner som tillät goda interaktiva egenskaper, som förmågan att kunna rita markeringar och att ändra material. För ett senare skede, när modellen närmar sig ett färdigt förslag som ska presenteras, är applikationer som kan rendera mer realistiska miljöer lämpligare. För att simulera en digital presentationsmodell borde applikationen även ha funktioner för att ljud- och ljussätta, samt att skapa flöden av människor i rörelse.
AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)