Parkeringens naturliga plats : ett gestaltningsförslag för Boländerna handelscentrums parkeringslandskap

University essay from SLU/Dept. of Urban and Rural Development

Abstract: I det här examensarbetet behandlas de parkeringsytor som ses i anslutning till externa handelscentrum. Sverige hör till de länder i Europa som hyser störst köpcentrumyta per invånare och antalet köpcentrum har sedan millenieskiftet fördubblats. Då en stor del av dessa centrum är externa handelsområden tas stora markarealer i anspråk av parkeringsplatser för dess besökare. Det är ytor som besöks av ett betydande antal besökare dagligen men som trots detta har låg status och lämnas skralt utformade. Genom att utforma ett gestaltningsförslag för ett sådant parkeringslandskap i Boländerna handelscentrum i Uppsala, en plats starkt präglad av bilismens framfart, har målet varit att undersöka och visa hur en sådan plats kan ges en bättre utformning. Fokus har varit de upplevelsemässiga faktorerna men förslaget genomsyras också av en ambition att attrahera andra trafikanter än bilister. Detta i linje med Uppsalas ambition att bli Sveriges bästa cykelstad men också mot bakgrund av folkhälso-, miljö- och klimatmål. Examensarbetet förhåller sig av dessa anledningar till stor del också till hållbarhetsaspekter, såväl ekologiska som estetiska och sociala och undersöker vilka relevanta platsspecifika frågor som dyker upp kopplat till dessa aspekter. Arbetets huvudsakliga del och resultat är gestaltningsförslaget ”Parkeringens naturliga plats” som redovisas på fyra planscher. Till denna följer en skriftlig del med en mer ingående genomgång av arbetets bakgrund, syfte och metod samt inventering, analys och program som låg till grund för förslaget. Förslaget bygger på idén att kombinera fyra väl beprövade gestaltningsprinciper med moduler inspirerade av landskapselement som återfinns i det omgivande uppländska odlingslandskapet. I diskussionen avhandlas uppkomsten av dessa utemiljöer och vad som kan göras för att motarbeta den pågående trenden av en fortsatt utveckling av sådana ytor och dess effekter i stadslandskapet. Jag redogör också för hur mitt förslag påverkar antal träd och antal bilparkeringsplatser och hur detta sin tur påverkar platsens huvudsakliga funktion. Förhoppningsvis uppmuntrar gestaltningsförslaget och arbetet i sin helhet till förändringar i hur planerare bättre kan gestalta eller omgestalta parkeringslandskap i framtiden.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)