Asfaltåtervinning och masshantering : hur kan klimatpåverkan reduceras?

University essay from SLU/Dept. of Energy and Technology

Abstract: Examensarbetet har studerat asfaltproduktionen i ett av Skanskas asfaltverk och utifrån det utfört livscykelanalys för asfalttillverkningen. Dessutom har examensarbetet genom intervjuer även undersökt hur offentlig sektor jobbar med återvinning och återanvändning av schaktmassor samt återvinning av asfalt. Uppskattning av framtida klimatpåverkan till följd av asfaltproduktion och transport av schaktmassor utfördes. Livscykelanalys för flera olika produktionsscenarier med och utan iblandning av asfaltgranulat samt med olika bränslen för ballastproduktionen utfördes. Studien visade att den mest klimatvänliga tillverkningen var genom produktion utan asfaltgranulat där uppvärmningen i asfaltverket skedde med träpulver och resulterade i 17 kg CO2-ekv per ton asfalt. Skulle produktionen istället ske på samma vis men med förbränning av gasol för uppvärmning i asfaltverket skulle utsläppen enligt denna studie istället uppgå till 33,5 kg CO2-ekv per ton asfalt. Inblandning av granulat ökade utsläppen då jungfrulig stenmassa värmdes upp med träpulver. Tvärtom minskade utsläppen med inblandning av över 25 % granulat då den jungfrulig stenmassa värmdes upp med gasol. Produktion bestående av 100 % inblandning av granulat resulterade i 25,6-25,8 kg CO2-ekv per ton asfalt. Studien visade att genom byte till förnyelsebara bränslen eller el i ballastproduktionen skulle upp till 8 % av växthusgasutsläppen reduceras. Från intervjuerna framkom det att frågor kring asfaltåtervinning eller hantering av schaktmassor inte tycks vara prioriterade i Stockholm eller Uppsala län. Hos de intervjuade ansågs ansvaret ligga hos entreprenadföretagen. Genom att minska transportsträckan för schaktmassor skulle växthusgasutsläppen minska. För att få en klimatvänligare hantering krävs antagligen att frågor kring schaktmassor lyfts till högre positioner inom den offentliga sektorn. Uppskattningsvis kommer asfaltproduktionen för Stockholm och Uppsala län inom en tioårsperiod att släppa ut 75 300 till 726 223 ton CO2-ekv. Mängden schaktmassor som kommer behöva transporteras i länen inom en tioårsperiod att uppskattas släppa ut 103 500 till 276 100 ton CO2-ekv.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)