Digitalt pass för en grönare modeindustri : en fallstudie av hur ett svenskt klädföretag kan nyttja digitaliseringen för att öka trovärdigheten

University essay from SLU/Dept. of Economics

Abstract: Modeindustrin har en mycket negativ miljöpåverkan. Industrin är global och innebär ofta en komplex och en icke-transparent leverantörskedja med flera olika aktörer. Denna komplexitet och brist på transparens skapar en ohållbar modeindustri där konsumenten utesluts från viktig information för att kunna fatta ett hållbart köpbeslut. Miljöförändringar har bidragit till ökad medvetenhet bland konsumenter, därav blir grön marknadsföring en allt viktigare del i företags marknadsföringsstrategi. Trovärdiga hållbarhetsstrategier är en framgångsfaktor för att vinna konsumenternas förtroende och säkerställa sin konkurrenskraft. Ny teknik såsom digitalt produktpass med en QR-kod kan möjliggöra lagring och delning av produktinformation med konsumenter och företag emellan vilket kan öka trovärdighet, transparens och hållbarhet. Det finns oklarheter kring huruvida produktpass kan hjälpa varumärken att differentiera sig och bygga lojalitet. Studien syftar därför till att undersöka hur fenomenet produktpass kan underlätta för ett svenskt ledande fast fashion-företag att öka trovärdigheten i sin hållbara marknadsföring. För att uppfylla studiens syfte och besvara dess forskningsfrågor har den kvalitativa metoden tillämpats där det empiriska materialet samlats in genom semistrukturerade intervjuer och ett webinar. Uppsatsen bygger på teorier om greenwashing, grön marknadsföring, grön kommunikation samt 3C-principen. Studiens resultat visar på att det idag är svårt för konsumenter att förstå vad gröna och hållbara produkter innebär på grund av den stora mängd information som de utsätts för. Samtliga respondenter menar att alla 3C - transparens, legitimitet och jämförbarhet - måste finnas för att lyckas skapa trovärdighet hos konsumenter via sin hållbara kommunikation. Resultatet indikerar att ett produktpass kan underlätta för alla dessa delar, liksom balansera intressen som att främja hållbarhet, informationsflödet och åsiktsbildningen, samhällsintresset och konsumentintresset.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)