Battle of Recruitment : A Comparative Study of German and Swedish Militaries’ Recruitment Films

University essay from Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

Abstract: Studien syftade till att undersöka skillnader i framställning i två militära rekryteringsfilmer från Tyskland och Sverige. Syftet uppfylls genom multimodala analyser av filmerna och genom en fokusgruppsintervju beståendes av tyska och svenska studenter. I den multimodala analysen kartlades relevanta meningsbärande modaliteter för att ta reda på hur organisationerna framställer sig själva i filmerna. Fokusgruppsintervjun gav underlag till en kvalitativ innehållsanalys där publikens tolkning av filmerna kartlades med ett särskilt fokus på hur kultur har för betydelse för tolkningen. Studiens teoretiska bakgrund utgörs dels av Althussers teori kring ideologier och statliga anordningar och interpellationskonceptet som det vidareutvecklas av Judith Williamson. För tolkning av fokusgruppsintervjun applicerades Stuart Halls teori om Encoding/Decoding och Kim Schröders multidimensionella mottagarmodell. Studien kommer fram till att filmerna syftar till att interpellera, tilltala, publiken på skilda vis vilket leder till att två olika ideologier reproduceras. Innehållsanalysen av fokusintervjun pekade på att den kulturella bakgrunden kan vara en central faktor som förklarar varför filmerna tolkades olika av deltagarna. Ur ett samhälleligt perspektiv är studien relevant då den påtalar militära organisationers reproduktiva makt över ideologier i samhället. Förslagsvis kan framtida forskning undersöka kulturens roll för avkodning av militära rekryteringsfilmer på en mer detaljerad nivå. Till exempel skillnader i mottagande mellan landsorts- och stadsbefolkning. Studiens begränsningar utgörs främst av den korta tidsram inom vilken den genomförts och bristen på triangulering av data

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)