Clients’ and counsellors’ experiences with HIV - A Ugandan example
Abstract: Uppsatsen baseras på en åtta veckor lång fältstudie i Jinja, Uganda och behandlar socialt arbete med fokus på HIV-rådgivning. Syftet är att beskriva HIV- rådgivning och hur det utförs. Detta genom frågeställningar om interaktionens natur mellan klient och rådgivare utifrån en ugandisk kontext, vad respektive parter har för upplevelser av rådgivning samt vilka utmaningar som kan identifieras gällande såväl HIV- prevention som HIV- rådgivning. Studien är kvalitativ och den insamlade empirin består av semistrukturerade intervjuer med sammanlagt nio informanter, varav fyra är eller har varit aktiva rådgivare, fyra är HIV- positiva klienter som får rådgivning och en är aktiv både som rådgivare och som klient. Vi har valt att spegla vår empiri mot teorier om stigma, sexuella skript och pastoralmakt. Ur resultatdelen har det mellan klienter och rådgivare framträtt en bild som visar på en samstämmighet såväl som diskrepans gällande relationens natur och innehåll såväl som utmaningar kopplat till HIV- rådgivning och preventionsarbete. Relationen bygger på vänskap såväl som professionalism och det tycks finnas en förväntan på rådgivaren som räddare som understöds av såväl klienterna som rådgivarna själva. Det framkommer att stigma fortfarande framträder kopplat till HIV, men i mindre utsträckning än förut och i högre utsträckning bland män och barn än bland kvinnor. Sedan ARV, bromsmediciner, kommit HIV- smittade till del, talar de klienter vi intervjuat om hur HIV numera inte behöver ses som värre än vilken annan sjukdom som helst, vilket rådgivarna menar på också är en risk, då minskad respekt för sjukdomen också kan leda till ett ökat riskbeteende. I de rådgivande samtalen låg fokus på beteendeförändringar baserade på ett hälsofrämjande tänkande och handlande, så kallat positive living. Vidare framgår att religionens framträdande roll i det ugandiska samhället även tar sin plats genom ord eller handling i mötet mellan rådgivare och klient.
AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)