Diagnostic Criteria for Temporomandibular Disorders: clinical examination without mandatory commands

University essay from Malmö universitet/Odontologiska fakulteten

Author: Åkerman Madeleine; Berglund Hannes; [2018]

Keywords: ;

Abstract: Sammanfattning Syfte Syftet med denna studie var att undersöka om reliabiliteten vid fastställande av DC/TMD-diagnoser skiljer sig när undersökare använder sig av de obligatoriska kommandona från när undersökare inte använder sig av de obligatoriska kommandona. Material och metod Sex undersökare delades in i två grupper: en som använde sig av de obligatoriska kommandona i DC/TMD vid den kliniska undersökningen och en som inte använde sig av de obligatoriska kommandona. Reliabilitetsmätningen genomfördes två gånger, ett tillfälle för varje grupp av undersökare. Mätningarna genomfördes i enlighet med riktlinjerna från the International Network for Orofacial Pain and Related Disorders Methodology. Varje grupp undersökare undersökte 16 individer (11 TMD-patienter och 5 friska individer). Den diagnostiska överrensstämmelsen (reliabiliteten) jämfördes sedan med diagnoser från en Reference Standard Examiner och beräknades med hjälp av Cohens Kappa koefficient. Resultat DC/TMD-diagnoserna myalgi, artralgi och huvudvärk tillskriven TMD inkluderades i reliabilitetsmätningen. Det fanns en signifikant skillnad i diagnostisk överrensstämmelse mellan undersökare som använde sig av obligatoriska DC/TMD kommandon eller inte för myalgi (medelkappavärden 0,86 med kommandon; 1,0 utan kommandon; p = 0,0253), men inte för artralgi (medelkappavärden 0,79 med kommandon; 0,83 utan kommandon) och huvudvärk tillskriven TMD (medelkappavärden 0,90 med kommandon; 0,92 utan kommandon). Slutsats Denna studie indikerar att frånvaro av obligatoriska kommandon vid DC/TMD-undersökningar i allmäntandvården ej påverkar den diagnostiska reliabiliteten avseende diagnoserna myalgi, artralgi, och huvudvärk tillskriven TMD jämfört med om de obligatoriska kommandona används.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)