Rovdjurs påverkan på produktionen i renskötseln

University essay from SLU/Dept. of Animal Nutrition and Management

Abstract: Syftet med detta arbete är att ta reda på hur rovdjuren påverkar produktionen i renskötseln. Rennäringen är en traditionell näring i nordliga områden och har alltid har påverkats av rovdjuren genom att renarna hålls fritt betande på stora områden där de inte bevakas varje dag. Det är framförallt de fem stora rovdjuren, lodjur, järv, björn, varg och kungsörn, som skapar förlusterna inom produktionen. Före mitten av 1900-talet kunde renägarna skydda sin boskap genom att jaga rovdjuren, men efter att rovdjuren blev fridlysta har jakten varit hårt reglerad och stammarna ökat och därmed även förlusterna för renägarna. Det är svårt att veta hur många renar som egentligen dödas av rovdjur. I Sverige uppskattas de årliga förlusterna av renar på grund av rovdjur ligga inom ett spann på mellan 19 500 till 72 650 dödade renar, vilket motsvarar mellan 8 till 33 % av hjorden. Effekterna av rovdjuren skiljer mellan de olika rovdjursarterna och beror på antalet individer, men även på köns- och ålderssammansättningen. Rovdjur påverkar produktionen framför allt genom att de dödar kalvar. Kön har inte ha någon betydelse för risken att dödas av rovdjur. Vuxna renar dödas främst under vintern när det finns dåligt med kalvar i hjordarna efter höstslakten. Vid riktigt stora förluster av renar kan hela hjordar kollapsa genom att det dödas fler renar än vad som föds. För att begränsa skadan på rennäringen har riksdagen nyligen beslutat om en ”toleransnivå” som ska tillämpas på samebynivå och det innebär att förlusterna på grund av rovdjur inte ska överstiga 10 % av det totala antalet renar. Ett förvaltningsverktyg för förvaltning av rovdjuren med hänsyn till skadan på rennäringen har tagits fram. Detta kan ge möjlighet till en mer hållbar produktion. För att utveckla och upprätthålla systemet krävs dock mer forskning och att samarbetet mellan myndigheter och renägarna stärks.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)