Loyalty program in a collegial sports context: promoting student fan behavior through rewards strategies

University essay from Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Abstract: Författare: Max Lundmark Handledare: Bo Carlsson, Gun Normark. Nyckelord: Loyalty/rewards programs, reinforcement, consumer behavior. Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur amerikanska universitet använder lojalitetsprogram. Detta görs genom att studera universitetens syfte med att använda lojalitetsprogram, och hur det påverkar vilka strategier de använder för att uppmuntra ett visst beteende i samband med sportevenemang. Metod: Studien tillämpar en kvalitativ forskningsmetod. Representanter från fyra amerikanska universitet intervjuades i samband med studien. Analysen utfördes utifrån teorin grounded theory. Teori: Studiens teoretiska ramverk utgår ifrån begrepp från psykologi- och marknadsföringsforskning. Empirisk presentation: Presenterar datainsamlingen. Resultat och slutsats: Studiens resultat indikerade att ett universitets syfte med att använda ett lojalitetsprogram starkt påverkar vilka belöningsstrategier som används. Däremot så tenderade skolorna i studien att uppmuntra liknande beteende och använda samma typ av belöningar inom deras program. Detta berodde universitetens liknande karaktärsdrag. Studien utvecklade också förståelsen kring varför ett amerikanskt universitet använder sig utav lojalitetsprogram. Resultatet visade att fördelarna av att använda ett program kunde bidrog till att locka nya studenter, vilket är fundamentalt för ett universitet. Slutligen så går det att argumnetera för att studien också bidorg med ökad kunskap inom det vetenskapliga undersökningsområdet genom att identifiera vissa svårigheter med att relatera empirin till etablerade teorier.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)