Support within a Swedish university dual career program - golf students' and stakeholders' perspectives

University essay from Högskolan i Halmstad

Abstract: Syftet med föreliggande studie var att utforska golf student-idrottares upplevelser av stöd i deras dubbla karriärs miljö från ett helhetsperspektiv. Samt att utforska nyckelpersoners perspektiv på den dubbla karriärens miljö och stödet som finns för golf student-idrottarna, från ett helhetsperspektiv. För att undersöka syftet gjordes två semistrukturerade  intervjuguider, en med frågor om fem olika domäner, idrottslig, akademisk, psykosocial, psykologisk och finansiell. Den andra hade frågor i samma domäner samt frågor om strukturen inom den dubbla karriär miljön. Deltagarna i studien var nio golf student-idrottare som tävlade på internationell eller nationell nivå, medelåldern var 21 (SD=1.80), samt tre nyckelpersoner med en medelålder på 41.33 (SD=8.39). Baserad på resultatet har en utvecklad version av Athletic talent development  environment model tagits fram. Föreliggande studies slutsats var att student-atleterna upplevde mer stöd än brist på stöd i deras dubbla karriär miljö och att mest stöd gavs inom den idrottsliga domänen.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)