A Machine Learning approach to churn prediction in a subscription-based service

University essay from KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

Abstract: Prenumerationstjänster blir alltmer populära i dagens samhälle. En av nycklarna för att lyckas med en prenumerationsbaserad affärsmodell är att minimera kundbortfall (eng. churn), dvs. kunder som avslutar sin prenumeration inom en viss tidsperiod. I och med den ökande digitaliseringen, är det nu enklare att samla in data än någonsin tidigare. Samtidigt växer maskininlärning snabbt och blir alltmer lättillgängligt, vilket möjliggör nya infallsvinklar på problemlösning. Denna rapport kommer testa och utvärdera ett försök att förutsäga kundbortfall med hjälp av maskininlärning, baserat på kunddata från ett företag med en prenumerationsbaserad affärsmodell där prenumeranten får besöka live-event till en fast månadskostnad. De maskininlärningsmodeller som användes i testerna var Random Forests, Support Vector Machines, Logistic Regression, och Neural Networks som alla tränades med användardata från företaget. Modellerna gav ett slutligt träffsäkerhetsresultat i spannet mellan 73,7 % och 76,7 %. Därutöver tenderade modellerna att ge ett högre resultat för precision och täckning gällande att klassificera kunder som sagt upp sin prenumeration än för de som fortfarande var aktiva. Dessutom kunde det konstateras att de kundegenskaper som hade störst inverkan på klassifikationen var ”Använda Biljetter” och ”Längd på Prenumeration”. Slutligen kommer det i denna rapport diskuteras hur informationen angående vilka kunder som sannolikt kommer avsluta sin prenumeration kan användas ur ett mer affärsmässigt perspektiv.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)