Learning for Development: Constructing Inclusive Work Relations in a Nature Conservation Project in Dondo, Mozambique

University essay from Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

Abstract: Utvecklingsprojekt förutsätter konstruerade målgrupper – ”de fattiga”, ”de under-utvecklade”, ”analfabeter” – som man ämnar ”hjälpa”, ”utveckla” eller ”utbilda”. Vad som definieras vara ”problemen” baseras på kunskap som härrör från samma källa som idéerna till utvecklingsinsatser. Detta riskerar att ignorera lokalkännedom. Denna uppsats visar, genom analys av ett fall på mikronivå, att projektmål som syftar till att främja utveckling inte alltid lyckas.Denna studie är baserad på etnografiskt material hämtat från ett bostadsområde i Dondo, en landsortsbygd i centrala Moçambique, genom fältarbete. Studien utforskar hur en utvecklingsdiskurs och praxis införs i en lokal ort, hur detta påverkar människorna, samt hur de används och förändras.Mötet mellan utomstående och lokalboende i ekonomiska och materiella ojämlika förhållanden, och arbetsrelationerna mellan ledare och personer med lägre social status, kännetecknas av ömsesidiga fördomar och stereotypa bilder av ”den andre”. I Dondo har historiskt och kulturellt normaliserade sociala relationer kommit att marginalisera ekonomiskt mindre gynnade invånare. Uppdelningen mellan insiders och outsiders legitimerar och upprätthåller marginaliseringen av lokal kunskap och exkluderingen av lokala invånares deltagande. Samtidigt finns det en brist på tilltro till utomståendes expertis bland lokalboende, som hindrar erkännande av ”yttre” kunskap som kan bidra till lokal utveckling.Dessa faktorer hindrar skapandet av inkluderande arbetsrelationer, det vill säga ett ge-och-ta-förhållande där båda parter lär och drar nytta av varandras erfarenheter och kunskap. Denna uppsats hävdar därför att ömsesidigt lärande är en förutsättning för utveckling. En viss typ av ledarskap kan möjliggöra utveckling om den tillämpas i syfte att utmana befintliga ojämlika maktförhållanden och diskursivt konstruerade bilder av sig själv och andra som cirkulerar i utvecklingssammanhang.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)