Produktionskostnad och marknadsföring av rapsolja

University essay from SLU/Dept. of People and Society

Abstract: Bakgrunden till arbetet ligger främst i vårt eget personliga intresse av att få ökad insikt och kunskap i rapsförädling. Vi har via kontakt med Svalöv Weibull AB i Svalöv undersökt marknadsföringsmöjligheterna av rapsoljan samt utrett produktionskostnaden genom hela produktionskedjan, från frö till färdigpressad rapsolja. Rapsolja ligger i tiden och är en produkt med ett ökat intresse från både konsumenter, hälsoexperter och livsmedelsindustrin. Aspekter som hälsosamt, närproducerat och nyttigt blir allt viktigare. Detta är förväntningar som rapsoljan kan leva upp till och därför tyckte vi att det skulle vara intressant att vidare studera möjligheterna med framställning och försäljning av rapsolja. Vi har gjort ekonomiska kalkyler för pressning av raps på gårdsnivå och för vilka kostnader man bör ta i beaktande vid uppstart av en sådan verksamhet. Kalkylerna kan också ligga till grund för ett försäljningspris av produkten, men detta berörs inte här. Vi har även tillämpat några av de många marknadsföringsmodeller och teorier som man kan utnyttja inför en lansering av rapsoljan. Marknadsföringsavsnittet blir extra intressant eftersom vi genom vår kontakt med Svalöv Weibull AB fick kännedom om en ny vårrapssort med en unik fettsyrasammansättning som gör rapsoljan ännu nyttigare än vanlig rapsolja. Denna Sort C ligger till grund för hela arbetets utformning. Kalkylerna är konstruerade för att ge oss ett produktionspris i kr/liter olja. Kalkylerna berör främst odlingsledet och pressningsprocessen, och är baserat på en produktion av 67 000 liter olja/år, vilket motsvarar en åkerareal av 100 ha Sort C. Sorten ger en avkastning av 2 000 kg/ha, vilket motsvarar ungefär 20 % lägre avkastning än andra vårrapssorter. Vi tycker att dessa kalkyler ger en klar bild av att denna typ av produktion definitivt kan vara ett bra komplement till ett befintligt lantbruksföretag. Vi anser att om man har funderingar på att börja pressa raps på gårdsnivå så är det definitivt en idé väl värd att spinna vidare på. Vad gäller marknadsföringsmodellerna har vi använt några av de grundläggande principerna. Framför allt gäller det att som producent anpassa sig till konsumenternas behov och önskemål. En ökad spårbarhet av produkten är något vi tror kommer att bli mer och mer intressant i framtiden. Konsumenterna blir allt mer medvetna om vad de handlar. Detta kommer förhoppningsvis att gynna den svenska jordbruksnäringen.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)