Mätning av målprioritering, måluppfyllnad och kundtillfredsställelse : en jämförelse mellan svenska privata storskogsägare och ett förvaltningsbolag

University essay from SLU/Department of Forest Biomaterials and Technology (from 131204)

Abstract: Trenden inom skogsbruket är att strukturen av skogsägare förändras. Undersökningar som är gjorda på utvecklingen av skogsmarknaden visar att skogsföretagen har varit långsamma att anpassa sitt tjänsteutbud till skogsägarnas förändrade behov och detta har skapat ett gap mellan skogsägarnas behov och skogsföretagens tjänsteutbud. Att skogsföretagen eftersträvar nöjda och lojala kunder är en förutsättning för långsiktig lönsamhet och inom skogsbruket uppmärksammas allt mer behovet av att ta reda på kundtillfredsställelsen. Syftet med denna studie var att mäta skogsägares målprioritering, måluppfyllnad och kundtillfredsställelse och jämföra detta mot fallföretaget Skogssällskapets bedömningar. Studien utfördes med en metodik som kallas för metodtriangulering som innebär att kvalitativ och kvantitativ metod användes i kombination med varandra. Två enkäter genomfördes varav en av privata skogsägare med ett enskilt fastighetsinnehav på 200-800 hektar inom de sex länen Jämtland, Kronoberg, Uppsala, Värmland, Västra Götaland och Östergötland. Den andra enkäten genomfördes av fallföretagets anställda skogsförvaltare inom samma län. Enkätsvaren analyserades både enskilt för de två populationerna samt genom jämförelser dem emellan. De statistiska metoder som tillämpades var variansanalys (ANOVA) och Tukey-test. Resultaten visade att virkesproduktion, ekonomi och ägartradition är viktiga målsättningar för skogsägare. Det fanns skillnader i målprioritering mellan olika typer av skogsägare och det fanns framförallt skillnader mellan män och kvinnor samt mellan åbor, utbor och delvis utbor. Kvinnor värderade miljö- & naturvård signifikant högre än män medan män värderade utökning av sitt skogsinnehav signifikant högre än kvinnor. Åbor värderade ekonomi signifikant högre än utbor medan delvis utbor värderade utökning av sitt skogsinnehav signifikant högre än åbor och utbor. Svenska skogsföretag har generellt sett några viktiga faktorer att förbättra när det gäller kundtillfredsställelsen bland skogsägare. Resultaten indikerade att skogsföretagen behöver förbättra förståelsen av individuella skogsägares målsättningar, och detta är särskilt viktigt för mindre traditionella mål där variationen var extra stor mellan skogsägares prioritering. Det tydligaste exemplet där man inte lyckats med kundtillfredsställelsen var hos skogsägare med målsättningen att utöka sitt skogsinnehav.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)