Spatial och temporal förändring i närvaro av vanlig tumlare (Phocoena phocoena) vid fiske med pingers i Skälderviken och Kullaberg

University essay from SLU/Dept. Of Aquatic Resources

Abstract: Ett av de större hoten mot vanlig tumlare (Phocoena phocoena) är bifångst i samband med fiske. På grund av detta har effekten av akustiska kapslar (pingers) på fiskenät undersökts i flera studier för att avgöra om bifångsten av tumlare kan minimeras. Sex stycken hydrofoner (C-PODs) från Chelonia Limited har sedan 2015 varit utplacerade runtom Kullaberg och Skälderviken för att detektera tumlarnärvaron. I samma område har fisket med garn efter torsk och sjurygg övervakats. I fisket har pingers använts för att minska bifångster av tum-lare. Två utplacerade C-PODS var kontroller då de ansågs vara oberörda av fisket som på-gick i området. Fisket blev uppdelat i högt och lågt fisketryck beroende av hur många garn som var ute i området och under hur lång tid de låg ute. Data som samlats in mellan 2015 och 2016 från utplacerade C-PODS sammanställdes i en databas där variabeln DPM/timme (Detective Positive Minutes) angav om tumlare varit i närheten eller ej. Syftet med studien var att undersöka huruvida variationen av tumlare i området förändrades på grund av fisket med pingers i området. Både temporal och spatial variation i tumlarnärvaro kunde bekräftas mellan årstiderna under både år 2015 och 2016 samt mellan de olika C-PODSEN. Högst närvaro av tumlare återfanns söder om halvön Kullens spets samt vid de två C-PODS som utgjorde kontrollpositioner. Skillnad i närvaro mellan C-PODs på samma och motsatt sida om halvön Kullen kunde urskiljas. Lägst närvaro var vid två C-PODS som låg mycket nära utlagda fiskenät med pingers. Tumlarnärvaron var generellt lägre under de perioder då fiske pågick för att sedan öka när fisket var avslutat. Högsta tumlarnärvaron uppstod för båda åren under hösten. Inga tecken på varaktig habitatförlust upptäcktes då tumlarnärvaron återigen ökade efter avslutat fiske.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)