Branddetektion och brandlarm i tåg och flyg: En förstudie

University essay from Luleå/Department of Civil, Environmental and Natural Resources Engineering

Abstract: Ett fullgott detektions- och larmsystem är en viktig del av brandskyddet för att upptäcka en brand i ett tidigt skede. Passagerarfordon är särskilt utsatta vid en brand eftersom passagerarnas förmåga att snabbt utrymma är strikt begränsad. Behovet av ett detektions- och larmsystem är särskilt viktigt för att försäkra sig om att branden inte går obemärkt förbi. Detta görs genom att övervaka såväl lättillgängliga utrymmen och utrymmen utom synhåll, till exempel motorutrymmen och elskåp.
Möjligheten att upptäcka en brand underlättas genom att känna till de olika brandsignaturer som en brand avger. Genom att känna till dessa signaturer och deras uppkomst i olika utrymmen och miljöer kan en lämplig detektor installeras. Detektorer som reagerar på dessa brandsignaturer är: rök-, värme-, flam- och gas detektorer. Genom att ta hänsyn till de utrymmen en detektor ska installeras i finns det olika sätt en detektor kan upptäcka en brand. En detektor kan övervaka ett utrymme genom: Punkt-, linje-, volym- och aspirerande detektion.
Inom tåg- och flygplansindustrin har brandsäkerheten uppkommit från olika säkerhetskulturer där standarder, riktlinjer och regler har satt kraven. Flygindustrin har sedan länge fokuserat på att förebygga bränder ombord medan tågen har varit mindre skyddade. Genom introduktionen av Europa Standarden EN 45545, Järnvägar – Järnvägsfordons brandsäkerhet, har nya krav för ett förbättrat brandskydd inom tågindustrin tagits fram. Denna standard involverar även kraven för detektion- och larmsystem.
Standarder och regler inkluderar ofta testmetoder för exempelvis branddetektorer. Dessa testmetoder är dock relativt oprecisa med avseende på de sorts utrymmen detektorerna kan komma att installeras i. Nya testmetoder för specifika branscher och/eller utrymmen bör tas fram för att åstadkomma ett funktionellt detektionssystem.

  CLICK HERE TO DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (in PDF format)