Exploring the User Experience in Continuous Glucose Monitoring Systems

University essay from Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

Abstract: Typ 1-diabetes kräver ordentlig uppsyn dag och natt för att upprätthålla ett fungerandeliv. Idag använder människor allt oftare kontinuerlig glukosövervakning (CGM) för atthantera sin diabetessjukdom. Detta system mäter blodsockernivån genom en sensor somplaceras på användarens hud. Användaren skannar sedan sensorn med en handenhet ellermobilapplikation för att läsa av den nuvarande blodsockernivån och i vilken riktningblodsockret är på väg. Forskare föreslår att för att kunna skapa den bästaanvändarupplevelsen för diabetespatienter måste designers verkligen förstå användarna ochhur de interagerar med sina CGM-system, vilket är målet med denna studie.Problemen med nuvarande CGM-system är att i många fall upplevs navigeringsstrukturensom otydlig och att det finns brister i användarupplevelsen. På grund av sjukdomenskomplexitet är kategorisering i navigeringen avgörande för att användarna ska kunna förstågränssnittet. Det här är ett område som de flesta studier tar upp, men en väl utformadlösning har ännu inte presenterats. Den centrala delen för att användarna ska kunna förståinformationen är genom att involvera slutanvändare i designprocessen. Medicinskinformation kan vara svår att förstå och när denna information presenteras kan användarenfå en känsla av ”information overload”. Patienterna vill ha ett väl utformat verktyg för atthantera sin sjukdom. Tidigare studier visar även att patienter vill ha ett system för allasina behov, ett så kallat ”system of systems”, snarare än flera separata system.Denna studie syftar till att undersöka tre av de tillgängliga produkterna på den svenskamarknaden för att förstå användarens behov och användarupplevelsen av dessa produkter.Genom en intervju och enkätundersökning med slutanvändare samlas data in för attutvärdera de produkter som används idag. Resultatet från den första fasen analyseras ochfynden lägger sedan grund för nästa fas, där en prototyp utvecklas. Prototypen ärutformad för att validera resultatet av den nya navigeringsstrukturen ochanvändarupplevelsen utifrån de problemområden som uppgetts i första fasen av studien.Valideringen görs genom ytterligare en enkätundersökning där deltagarna får jämföra sinnuvarande produkt med den utvecklade prototypen, i samband med de förutbestämdafrågorna i System Usability Scale (SUS).Denna studie visar på att det är möjligt att skapa en bättre navigationsstruktur ochinformationspresentation med gestaltlagarna i åtanke. Dock påpekas även behovet av attutföra ytterligare forskning av den tekniska lösning som krävs för att möjliggöra ett“system of system” för CGM-systemen.Sökord: Användarbehov, Användarupplevelse, Design, Diabetes, Kontinuerlig Glukosövervakning

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)