Electronic bill of lading

University essay from Lunds universitet/Juridiska institutionen

Abstract: Detta examensarbete behandlar ett aktuellt ämne – utmaningarna i att implementera elektroniska konossement i den internationella handeln. Många fördelar kan erhållas om de införs, exempelvis en bättre miljö, lägre kostnader för dokumentation och en enklare metod för att sluta avtal. I examensarbetet kombineras den juridiska metoden med intervjuer och enkäter med olika aktörer i branschen – banker, rederier och speditionsfirmor. Resultatet visar att bristen på framgång för de elektroniska konossementen beror på ett allmänt motstånd och en konservativ hållning bland marknadens aktörer samt att lagstiftningen i många fall antingen är föråldrad eller att bestämmelserna inte ger ett tillräckligt tydligt stöd för den nya tekniken. Det förefaller som om de tekniska lösningarna utvecklas snabbare än regelverken. Arbetet har huvudsakligen inriktats på ett antal egenskaper som jämförs mellan elektroniska konossement och papperskonossement. Dessa utgörs av det skrivna dokumentet, underskriften, originalet och möjligheten att överlåta. Särskilt de första tre är intimt sammankopplade. Beträffande underskriften kan den göras med hjälp av digitala signaturer, men problemet ligger i att man senare inte kan garantera att dokumentet hanteras konfidentiellt, såvida en lämplig kryptografisk lösning inte har utarbetats. Regelverken som rederierna har att följa är mestadels baserade på civilrättslig lagstiftning och avtal. En övergång till att införliva reglerna för elektroniska konossement samt elektroniska remburser med de nationella lagarna skulle kunna skynda på processen mot en ökad användning av elektroniska transportdokument. Ytterligare en iakttagelse är de problem som är förknippade med möjligheten att skapa ett obegränsat antal kopior av elektroniska dokument, jämfört med pappersdokument. Denna egenskap kan också utgöra ett allvarligt hinder för användning av elektroniska konossement.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)