Factors influencing export performance: A study of Swedish companies exporting to Russia

University essay from Luleå/Department of Business Administration, Technology and Social Sciences

Author: Viktoria Sorokina; [2012]

Keywords: ;

Abstract: Denna uppsats fokuserar på olika faktorer, som kan påverka svenska företags exportresultat till den ryska marknaden. I detta forskningsarbete tillämpas kvalitativ ansats, där två intervjuer kommer att genomföras . De slutsatser som gjorts i detta forskningsarbete kan komma att ge några riktlinjer för svenska företag, som redan exporterar eller planerar starta sin affärsverksamhet gentemot Ryssland. Ett antal tidigare studier om framgångsrik export och hinder för detta har studerats, som grund för den här uppsatsen. Gjorda slutsatser om påverkan av interna och externa faktorer är att en sådan aspekt som företags storlek inte påverkar företags möjlighet att exportera. Dock, är det viktigt för ett företag att ha internationell kompetens, export erfarenhet och lokalt affärsnätverk på den utländska marknaden. Chefers egenskaper och sociala nätverk visade sig också vara viktiga för framgångsrikt exportresultat. Å andra sidan, externa faktorer på den ryska marknaden, som politiska, ekonomiska, sociala och kulturella upplevdes inte som barriärer för export. Dock finns det några faktorer bland dem som upplevdes som hinder, nämligen byråkrati och språk. Emellertid betraktas den ryska marknaden som attraktiv och de två företag som bidrog med information till uppsatsen vill gärna fortsätta sin verksamhet gentemot Ryssland.

  CLICK HERE TO DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (in PDF format)