Optimering av råvaruflöden för Setra

University essay from SLU/Dept. of Forest Products

Abstract: Setra Råvara har sedan 2003 valt att inrikta furusågverken Kastet, Nyby och Skinnskatteberg mot antingen klent eller grovt timmer. Uppdelningen syftar till att effektivisera sortiment och produktionsprocesser. Transportavstånden för råvaran påverkas av hur virke destineras och sorteras upp. Vissa diameterklasser (här kallade ”fönster klasser”) kan sågas på alla furu-sågverk. För att bättre planera och påverka flöden av virke från skogen till industri kan olika åtgärder vidtas för att minska logistikkostnaderna.Studien omfattar virkesvolymer från företagen Sveaskog Nord, Korsnäs Skog samt från hela Mellanskogs geografiska område förutom Värmlands län, Norra dalarnas län samt Härjedalen. Syftet med studien är att ta fram värdefull information om hur optimala virkesflöden ser ut och hur kostnaderna påverkas av förändrade behov och storlek på ”fönstret”.För att undersöka hur sortering av klent och grovt timmer, förändringar i fönstrets storlek, påverkar transportkostnader och virkesflöden gjordes denna studie. Med hjälp av historiska data om volymer och utfall per diameter klass togs ett underlag för en optimeringsmodell fram. Optimeringsmodellen användes för att göra olika simuleringar på fönsterklasserna, 19-24 cm, 19-25 cm respektive 19-26 cm samt utan fönster, med ett basbehov baserat på planerad produktion. Känslighetsanalyser utfördes för att simulera förändringar i råvarubehov vid sågverken. Dessa känslighetsanalyser gick ut på att förändra behoven med 5 000 m3f i taget för ett sågverk och samtidigt minska behoven vid de övriga med lika mycket så att det totala behovet hölls konstant. Förändringar i behov med ökningar på upptill 50 000 m3f vid varje sågverk utfördes i känslighetsanalyserna.Om man jämför transportkostnader för volymer från 2009 av leverantörerna i studien med resultatet i optimeringen finner man att potentialen för fullt ut optimerade transporter ligger på 17 procent eller ca 12,6 SEK/ m3f.Resultatet visar att enbart transportkostnaderna för att dela upp timret ligger på runt 5,70 SEK per m3fub eller ca 3,7 miljoner SEK på årsbasis. Öppnas fönstret med 2 cm från standard ”fönster” 19-24 cm till 19-26 cm så kan kostnaderna minskas med 0,8 procent eller ca 350 000 SEK på årsbasis. Ett helt öppet fönster ger kostnadsbesparingar på ca 5 miljoner SEK.Känslighetsanalyserna visar också att transportkostnaderna kan minskas om leverantörerna styr om mer volymer mot Kastet och/eller Nyby istället för till Skinnskatteberg. Detta beror på att medeltransportavstånden minskas totalt sett då volymer i Uppland och Dalarna inte körs till Skinnskatteberg utan till de mer närliggande anläggningarna i Kastet eller Nyby.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)