Blågröngrå system i kallt klimat

University essay from SLU/Dept. of Urban and Rural Development

Abstract: Det finns stora möjligheter och behov att kombinera urbaniseringens markanspråk med grön urban infrastruktur och i det arbetet säkra en hållbar dagvattenhantering. Att som landskapsarkitekt arbeta med detta är viktigt eftersom markanspråken ökar mängden hårdgjorda ytor i städer vilket samtidigt reducerar grön urban infrastruktur. Detta innebär i förlängningen förlorade ekosystemtjänster och är problematiskt eftersom vi människor är starkt beroende av dem. Större mängd hårdgjord yta ökar dessutom den urbana avrinningen vilket i sin tur ökar översvämningsrisken och föroreningsgraden i dagvattnet. De rådande klimatförändringarna innebär tillika att Sverige väntas få en ökad nederbördsintensitet och i kallt klimat, där snö, is och tjäle påverkar den urbana marken, är infiltrationsmöjligheterna i dagsläget begränsade under vintern. Därför är syftet med det här arbetet att föreslå klimatanpassade åtgärder för gaturum i kallt klimat gällande dagvattenhantering och grön urban infrastruktur. För att åstadkomma detta sammanfattas dessa åtgärder i ett platsspecifikt gestaltningsförslag på Fabriksgatan i Örnsköldsvik (i härdighetszon fem) med tekniska typsektioner som grund. Ett blågröngrått system möjliggör multifunktionella ytor där flera funktioner kan samexistera. Med dessa system kan trafik, dagvattenhantering och grön urban infrastruktur alla få plats på samma ytor. Huvudkomponenten i ett blågröngrått system är makadam, krossad sten som inte innehåller några nollfraktioner. Porositeten i detta material möjliggör utrymme för växternas rötter, vatten och syre vilket i många fall inte finns i traditionella urbana växtbäddar. När dagvattnet leds ned i makadambäddarna har materialet också en fördröjande, renande och magasinerande förmåga vilket minskar översvämningsrisken i dagvattensystemet och förbättrar vattenkvaliteten i recipienterna. Typsektionerna visar hur regnbäddar, skelettjordar för träd i hårdgjord yta och öppna förstärkningslager under hårdgjord yta skulle kunna byggas upp i kallt klimat. Fabriksgatan, som idag är totalt hårdgjord, skulle med gestaltningsförslaget bli en klimatanpassad gata. Gestaltningen utgår från ett blågröngrått system baserat på typsektionerna och möjliggör för fler och nya växter i Örnsköldsvik. På grund av systemens genomsläpplighet hålls vinterfukt borta från växternas rötter vilket innebär att växter med lägre härdighetsangivelse än zon fem kan presenteras på Fabriksgatan. Gestaltningsförslaget visar också en förbättrad dagvattenhantering eftersom 23% av Fabriksgatans yta utrustats med regnbäddar, detta innebär att gatans nya gestaltning skulle kunna magasinera 306 kubikmeter dagvatten. Detta innebär också att den snö som faller i regnbäddarna inte behöver forslas bort och deponeras och 472 kubikmeter snö skulle magasineras i februari.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)