Nästa station: Igelbäckens naturreservat : gestaltning av en övergiven tunnelbanestation till en naturreservatsentré

University essay from SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

Abstract: Projektet är ett gestaltningsförslag som handlar om Kymlinge övergivna tunnelbanestation som ligger på blå linjens Akallagren i norra Stockholm. Tunnelbanestationen byggdes och förbereddes på 1970-talet för en planerad men inte byggd stadsdel, och öppnades sedan ald- rig. Att området senare blev naturreservat gjorde saken ännu svårare och stationen ligger än idag övergiven, cirka femtio år efter bygget och har idag börjat likna en modern ruin. Sam- tidigt har konkurrensen om ytorna i staden hårdnat och grönområdena har blivit allt färre i takt med urbaniseringens framfart. Tillgängligheten till natur, grönstruktur och friluftsliv har minskat, inte minst på grund av fragmenteringen av landskapet till följd av ny infra- struktur, som skapat barriärer som utgör både fysiska och psykiska hinder. Dessa barriärer är troligtvis en av anledningarna till att även den upplevda tillgången till stadens naturom- råden sjunkit. Det här projektet utgår från möjligheten att öppna stationen för besökare till naturområdet. Det blir ett sätt att ge fler av stadens människor tillgång till naturreservatet i form av en ny entré centralt beläget i området, men också att skapa en ny form av upplevelse i staden vars tunnelbanestationer idag nästan uteslutande omgärdas av centrum präglade av arbete, bostad och/eller kommers. Projektet handlar om hur man kan omgestalta statio- nen till att fylla denna nya funktion som "entré till naturen", samtidigt som dess identitet som modern ruin bevaras. Med hjälp av analyser, platsbesök, litteraturstudier, skisser och gestaltande har projektet lett fram till ett gemensamt gestaltningsförslag av en entré till naturreservatet och en station på blå linjen, som ämnar bevara karaktären av den övergivna stationen och samtidigt berätta dess historia.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)