Geografiska mönster av skogsbränsleflöden för Jämtlands län

University essay from SLU/Dept. of Forest Resource Management

Abstract: Biobränslen står i dagsläget för 20 % av Sveriges tillförda energi. Användandet av förnyelsebara källor förväntas öka till 50 % år 2020 i enighet med det EU gemensamma 20-20 målen. Balansen mellan förbrukning och tillgång på skogsbränslen beskrivs som ojämnt fördelad över landet. För tätbefolkade regioner i mellersta och södra Sverige råder ett underskott medan den potentiella tillgången återfinns i Norrlands inland. Arbetet syftade till att beskriva 2011 års skogsbränsleflöden för Jämtland med avseende på vad som stannade respektive lämnade länet. Arbetet beräknade även upptagningsområden för Jämtkrafts terminal i Mörsil samt kraftvärmeverk i Lugnvik under tre olika scenarion 1. Enbart bränslevedsleverans till terminal 2. Bränsleveds- och grotlevererans till terminal 3. Bränsleveds- och grotlevererans till terminal, enbart bränslevedslevererans till kraftvärmeverk En känslighetsanalys genomfördes med två antaganden: ökad tillgänglig volym samt förändrad kostnad fritt bilväg. Skogsbränsleflöden från Jämtland fanns till övriga Svenska län samt till Norge. 79 % av flödena stannade i Jämtland. Av detta mättes ~27 % in på järnvägsterminal. Flödena ut ur länet antogs därför vara större än de redovisade. Vid beräknande av upptagningsområdes storlek ansågs ursprungsförutsättningens tredje scenario mest realistiskt. Det volymvägda medeltransportavståndet till terminalen var då 41,6 km för bränsleved och 25,6 km för grot. Medeltransportavståndet för terminalen och kraftvärmeverket tillsammans blev 73,1 km för bränsleved. Den sammanlagda skogsbränslekostnaden fritt mottagare blev 149,8 kr/MWh. Vid en ökad tillgänglig volym sjönk bränslevedens volymvägda medeltransportavstånd med ~16 %. Grotens hölls oförändrad. Vid en förändrad kostnad fritt bilväg ökade skogsbränslekostnaden fritt mottagare med 2,7 %.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)