Strategiska förändringar vid avreglering : Fallstudie på Apoteket AB

University essay from Blekinge Tekniska Högskola/Sektionen för management

Abstract: Syftet med studien är att se om och i så fall hur Apoteket ABs strategier förändras när en avreglering sker. Genom att studera finansiellt-, kund-, process-, samt förnyelse- och utvecklingsperspektiv i en strategikarta hoppas vi kunna upptäcka och se strategiska förändringar, vilka med stöd av andra teorier kan kopplas till avregleringen. Eventuella strategiska förändringar lyfts fram i analysen för att upplysa och öka förståelsen för vilken inverkan konkurrens har på företags strategiska agerande. Studien är en kvalitativ fallstudie med ett abduktivt angreppssätt. Empirin innefattar såväl sekundär- som primärdata i form av bland annat intervjuer och årsredovisningar. Studiens slutsats är att Apoteket ABs strategier har förändrats sedan avregleringen på så sätt att kostnadsreducering samt ökad kommunikation inom såväl utom företaget har blivit allt mer viktigt. Andra strategiska förändringar som upptäckts är breddning av sortiment, IT-utveckling samt införande av ny varuförsörjning och franchise. Mycket talar för att Apoteket AB dessutom bär med sig vissa konkurrensfördelar såsom gott rykte och ett välkänt varumärke.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)