Från bilstad till en stad för människor : ett gestaltningsförslag av kvarteret Åran, Hjo, med utgångspunkt i människans behov

University essay from SLU/Dept. of Urban and Rural Development

Abstract: Stadsplanering har historiskt sett utgått ifrån människans skala, rörelsemönster och gånghastighet. Den markanta ökningen av antal bilar per invånare i Sverige under andra hälften av 1900-talet resulterade i att planeringen fick ett annat fokus. Stadskärnor i landet omdanades för att ge plats åt bredare gator för bilarna och fler parkeringsplatser, samtidigt som stora delar av städernas centrala bebyggelse byttes ut till modern arkitektur. Genom inläsning av stadsbyggnadshistoria och stadsplaneringsteorier samt en platsanalys har ett gestaltningsförslag för kvarteret Åran, Hjo, och dess omgivning tagits fram. Förslaget syftar till en plats för människan vilket ges av en flexibel offentlig mötesplats, omslutande vegetation och minskad biltrafik i området. Gatorna omkring kvarteret blir till ett gångfartsområde och ny markbeläggning minskar skillnaden mellan trottoar och körfält för att reducera biltrafikens plats i det offentliga rummet. Till följd av att Hjo i gestaltningsförslaget öppnas upp mot sjön Vättern erbjuds stadens invånare och besökare en miljö med luft, ljus och vatten - människans tre viktigaste behov.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)