Säljande overklighet : en kritisk granskning av osanningar i visionsbilder
Abstract: Visionsbilder används inom landskapsarkitekturen som ett kommunikativt verktyg för att förmedla ett framtidsscenario av ett gestaltningsförslag. De spelar också en viktig roll i presentationer då de medverkar till att sälja in förslaget hos den tänkta målgruppen. Under vår utbildning har vi observerat att visionsbilder ofta är förskönande och inte alltid visar en representativ bild av verkligheten. Med dagens teknik är det relativt enkelt att skapa fotorealistiska visionsbilder, även kallade renderingar. Detta kan leda till att betraktaren tolkar renderingarna som verkliga och därmed förväntar sig ett likadant resultat i det realiserade förslaget. Uppsatsens syfte är att undersöka och urskilja vanligt förekommande osanningar i landskapsarkitekters visionsbilder. Vi söker därför svar på följande frågor för att reda ut ett förhållandevis outforskat område: Vilka gemensamma faktorer går att urskilja i dagens visionsbilder? och Avviker de från verkligheten, och i så fall hur och varför? Genom intervjuer med två landskapsarkitekter och analys av redan kritiserade och omgjorda visionsbilder tog vi fram en granskningsmall. Mallen användes för att granska fyra vinnande visionsbilder från samtida arkitekttävlingar. Två av visionsbilderna redigerades av oss för att åskådliggöra vad som observerats i granskningen och för att illustrera vad osanningar i visionsbilder innebär. Resultatet tyder på att det finns olika uppfattning om hur väl en visionsbild bör stämma överens med verkligheten, och i merparten av de granskade bilderna upptäcktes flera avvikelser. Det förväntade resultatet var överdrivna utsmyckningar i bilderna, men det visade sig vara andra faktorer som i huvudsak inte stämde med verkligheten. Vår förhoppning är att detta arbete ska öka medvetenheten hos landskapsarkitekter vid skapandet av visionsbilder.
AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)