Light Angle Influence: Designing an interactive research tool

University essay from Malmö högskola/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

Author: Markus Dahlström; [2006]

Keywords: Light; Angles;

Abstract: Ljusdesign är en viktig faktor i media som t ex spel, film och inredningsdesign. Att tänka i interaktions designs banor är inte alltid prioriterat när man skapar ett rum med ljus. Användarorienterade termer borde vara mer av en standard för designern eller ljussättaren för att uppnå den bästa möjliga upplevelsen för betraktaren när denne åskådar en scen/rum med någon form av ljussättning. Detta arbete kommer att beskriva det onlineverktyg som jag har skapat, designprocessen bakom den samt hur jag använt den för att söka efter människors känslomässiga respons på olika ljusvinklar projicerade mot människor eller objekt. Verktyget består av ett ansikte, fem uppgifter samt en ljuskälla. Ljuskällan rörs fritt runt ansiktet och uppgifterna tolkas helt individuellt av varje användare. Ett exempel på en uppgift är: Designa en djävul! Det finns inga rätt eller fel när användaren designar, det är helt och hållet upp till varje testperson hur de tycker att en djävul ser ut med endast en ljuskälla/ljusvinkel. Resultaten markeras ut på en så kallade ”facemap” för att visualisera statistiken bakom testerna. Resultaten som görs online av användare är analyserade och förklarade hur de används i studien för att försöka skapa ett nytt sätt att tänka inom ljusdesign. Detta med anledning att förbättra ljusdesign i filmer, foto och slutligen spel. Denna forskning samt prototyp kommer även att stödja fotografer och scensättare i deras artistiska skapande.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)