Digital marknadsföring av banktjänster mot yngre skogs- och lantbruksintresserade personer

University essay from SLU/Dept. of Forest Products

Abstract: Den ökande användningen av internet i dagens samhälle har lagt grunden till uppkomsten av fenomenet sociala medier. Sociala medier är digitala kommunikationskanaler som tillåter användare att kommunicera och utbyta information med varandra. Med anledning av att så många människor besöker och spenderar sin tid på sociala medier har företag också börjat kommunicera sin marknadsföring genom dessa. Syftet med studien är att undersökts hur banker som i detta fall utgörs av Swedbank Skog och Lantbruk i framtiden bör utforma sin digitala marknadsföring för att nå ut till målgruppen. Målgruppen består i detta fall av yngre personer med intresse för skogs- och lantbruk. Målsättningen med den typen av marknadsföring är att öka medvetenheten om varumärket hos målgruppen som består av både befintliga och potentiella kunder. För att kunna ta reda på detta måste målgruppens användande av olika digitala kanaler identifieras. Likaså behöver deras attityder till innehållet i bankers marknadsföring undersökas. Undersökningen har genomförts som en kvantitativ studie genom att en webbenkät distribuerats ut till programstudenter (Agronomer, Jägmästare, Lantmästare och Skogsmästare) vid Sveriges Lantbruksuniversitet. Eftersom begreppet sociala medier och digital marknadsföring är relativt nytt så finns det sparsamt med teorier inom området. Tidigare forskning på ämnet har därför valts att användas för att kunna jämföra och tolka resultatet från studien tillsammans med teorier som behandlar relationsmarknadsföring och viral marknadsföring. Resultatet visar att Facebook är det sociala media som målgruppen använder sig mest av tätt följt av Instagram och YouTube. Intressant nog visade det sig också att målgruppen var mest intresserad av att få information från skogs- och lantbruksprofilerade banktjänster genom sociala nätverk såsom Facebook. Beträffande innehållet i bankers marknadsföring på sociala medier värdesatte målgruppen att det framstod som informativt och intresseväckande. Detta sammantaget visar på att det finns en framtid för banker att arbeta med digital marknadsföring i relationsbyggande syfte på sociala medier. Under förutsättningar att marknadsföringen framstår som seriöst då målgruppens förtroende lätt kan påverkas negativt och den befintliga relationen skadas.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)