Lek på naturligt vis : ett gestaltningsförslag för en förskolegård baserat på teorin om affordances

University essay from SLU/Dept. of Urban and Rural Development

Abstract: Svenska städer byggs allt tätare med motiveringen att uppnå den kompakta hållbara staden. En grupp som har litet inflytande över stadsplaneringsfrågor är barn vilket gör dem beroende av vuxna i utformningen av deras utemiljöer. En sådan miljö är förskolegården. Idag är det vanligt att nya förskolor byggs i bottenplan på bostadshus med trånga förskolegårdar försedda med lekredskap och gummiasfalt. Dessa har kritiserats för att vara enformiga i sin utformning och ostimulerande för barnens personliga utveckling. Ett potentiellt sätt för att skapa mer variationsrika förskolegårdar är att använda Gibsons teori om affordances. Teorin härstammar från psykologin och syftar på de möjligheter en miljö eller ett objekt erbjuder i mötet med en individ. Syftet med uppsatsen är att utifrån teorin om affordances ta fram ett gestaltningsförslag över en förskolegård som gynnar barns personliga utveckling genom rika lek- och naturupplevelser. För att besvara frågeställningen genomförs en litteraturstudie av akademiska artiklar gällande lekens betydelse för barns utveckling samt aspekter hos lekmiljöer som tillgodoser barnens behov. Slutsatser från litteraturstudien utgör den evidensbaserade grund som gestaltningsförslaget bygger på. Resultatet är en förskolegård med rik vegetation, varierad topografi, rumsindelning och lösa lekmaterial. Affordances får anses vara en effektiv teori i utformningen av variationsrika lekmiljöer då den skapar förutsättningar för lek på barnens egna villkor istället för att platsen bestämmer det åt dem.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)